De relatie tussen socio-economische omgeving en psychische problemen bij kinderen : de rol van executief functioneren onder de loep.
Auteurs
Blondeel, A., Wante, L., Van Beveren, M.-L., & Braet, C. (2017).

Abstract
in de huidige studie wordt de mediërende rol van executieve functies (eF) in het verband tussen het opgroeien in een gezin met een lagere socio-economische status (ses) en psychische problemen onderzocht bij 280 kinderen tussen 7 en 14 jaar. aan de hand van vragenlijsten werden psychische problemen, eF en ses in kaart gebracht. De resultaten wijzen op een signifi cant verband tussen ses en externaliserende problemen. er werd geen verband gevonden tussen ses en internaliserende problemen. verder tonen de resultaten aan dat kinderen met problemen op het vlak van eF meer algemene, externaliserende en internaliserende problemen ervaren. tot slot werd voorzichtige evidentie gevonden voor de mediërende rol van eF in de relatie tussen de beroepsstatus van de vader en externaliserende problemen.
Referentie
Blondeel, A., Wante, L., Van Beveren, M.-L., & Braet, C. (2017). De relatie tussen socio-economische omgeving en psychische problemen bij kinderen : de rol van executief functioneren onder de loep. Tijdschrift Voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie En Klinische Kinderpsychologie, 42(2), 55–68
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel