De rol van emotioneel bewustzijn en emotie regulatiestrategieën in de ontwikkeling van depressieve symptomen tijdens de adolescentie.
Auteurs
Van Beveren, M. L., & Braet, C. (2019).

Abstract
Uit eerdere onderzoeken blijkt dat het emotioneel bewustzijn van een adolescent en diens emotieregulatiestrategieën (ER-strategieën) kindfactoren zijn die bijdragen aan een beter begrip van de ontwikkeling van depressieve symptomen in de adolescentie. Dit artikel bespreekt een mediatiemodel waarin beide factoren in rekening worden gebracht. Overeenkomstig de verwachtingen blijkt dat er inderdaad een negatieve relatie is tussen de mate van emotioneel bewustzijn en depressieve symptomen waarbij de relatie tussen emotioneel bewustzijn, zoals gemeten met de DERS, en depressieve symptomen volledig verklaard wordt door een gebrekkig gebruik van adaptieve ER-strategieën (i.e. volledige mediatie). Daarnaast wordt de relatie tussen emotioneel bewustzijn en depressieve symptomen ook gedeeltelijk verklaard door het gebruik van maladaptieve ER-strategieën. Deze bevindingen hebben implicaties voor zowel de theorievorming binnen de klinische ontwikkelingspsychologie alsook voor verder empirisch onderzoek. Daarnaast biedt dit onderzoek verdere evidentie voor affectregulatie modellen die stellen dat emotioneel bewustzijn een basisvaardigheid is die verworven moet worden alvorens men adaptieve emotieregulatievaardigheden kan aanleren. De resultaten onderlijnen dus het belang van het in kaart brengen van – en aanleren van adaptieve emotieregulatievaardigheden in de klinische praktijk.
Referentie
Van Beveren, M. L., & Braet, C. (2019). De rol van emotioneel bewustzijn en emotie regulatiestrategieën in de ontwikkeling van depressieve symptomen tijdens de adolescentie. Kinder & Jeugd Psychotherapie, 46(1), 10-32.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel