De school.

Auteurs

Mertens, W. & Van Damme, J. (2000). 

 PDF-versie

Abstract

Het onderzoek ‘Jongeren in Vlaanderen: gemeten en geteld’ is een interdisciplinair onderzoek naar levensomstandigheden en –perspectieven van de jeugd in Vlaanderen. 4829 leerlingen uit het gewoon voltijds secundair onderwijs werden bevraagd aan de hand van een schriftelijke vragenlijst. Het doel van het onderzoek is een inventaris te maken van de subjectieve leefwereld van jongeren en de beïnvloedende factoren. In deze publicatie worden alle resultaten met betrekking tot de school gebundeld. Eerst worden de kernconcepten belicht en wordt een overzicht gegeven van onderzoeksliteratuur over deze aspecten. Daarop volgt een beschrijving van de resultaten van de bevraging. Naast een globaal overzicht wordt ook aangegeven in hoeverre er zich onder scholieren verschillen voordoen door de gegevens op te splitsen naar achtergrondkenmerken zoals geslacht, leeftijd, kenmerken van het gezin en onderwijsvormen die ze volgen. Tot slot volgt verdere uitdieping, en gaat men op zoek naar verbanden met andere concepten/domeinen uit de vragenlijst.

Onderzoeksfiche

Referentie

Mertens, W. & Van Damme, J. (2000). De school. In H. De Witte, J. Hooge & L. Walgrave (Eds.), Jongeren in Vlaanderen: gemeten en geteld. 12- tot 18-jarigen over hun leefwereld en toekomst (pp. 81-148). Leuven: Universitaire pers.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Bijdrage in reader

ISBN-ISSN

90-5867-085-6

Trefwoorden

Probleemgedrag, schoolwelbevinden, toekomstperspectief