De schoolloopbanen en schoolbetrokkenheid van holebi- en heteroleerlingen.

Auteurs

Aerts, S. (2011).  

 PDF-versie

Abstract

De jaren op de middelbare school zijn voor veel jongeren een verwarrende periode. Niet alleen verandert er veel wat de school zelf betreft – meer leerkrachten, nieuwe vakken, meer huiswerk – , ook bij zichzelf verandert er veel. Het lichaam van jongeren wordt meer en meer volwassen tijdens de puberteit, ze gaan op een andere manier met relaties om en ontwikkelen hun persoonlijkheid. Het is ook meestal op middelbare schoolleeftijd dat jongeren ontdekken tot wie ze zich seksueel of romantisch aangetrokken voelen. Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de invloed van een bepaalde seksuele voorkeur op het dagelijkse leven van jongeren. In dit artikel vragen we ons af of de seksuele voorkeur van een leerling een invloed heeft op zijn of haar schoolloopbaan en schoolbetrokkenheid. Hoewel deze studies niet representatief zijn voor de hele bevolking, kan er toch besloten worden dat het over het algemeen vrij goed gaat met de schoolloopbanen van onze holebi-leerlingen. Hun schoolresultaten, schoolbetrokkenheid en schoolmotivatie verschillen amper van die van heteroleerlingen. Deze bevindingen contrasteren echter sterk met resultaten uit internationaal onderzoek. Dit kan gedeeltelijk verklaard worden door het feit dat de legale gelijkheid van holebi’s en hetero’s sterk verschilt tussen verschillende landen. Uit onderzoek dat peilt naar de attitudes ten opzichte van holebi’s en homoseksualiteit blijkt ook dat de situatie in België er beter uitziet dan in de meeste andere landen. Dit artikel toont ook aan dat seksuele voorkeur weinig invloed heeft op de schoolloopbanen van leerlingen, maar de heteronormativiteit en homofobie die leven op school kunnen misschien wel een invloed hebben op andere aspecten van het leven van holebi-leerlingen. Uit het onderzoek naar schoolbetrokkenheid blijkt bovendien dat discriminatie en de gepercipieerde holebivriendelijkheid van de school wel degelijk een impact hebben op de schoolbetrokkenheid van leerlingen, zelfs ongeacht hun eigen seksuele voorkeur. Volgens de onderzoekers komt dus werken aan een holebi-vriendelijke school de schoolbetrokkenheid van alle leerlingen ten goede.

Referentie

Aerts, S. (2011). De schoolloopbanen en schoolbetrokkenheid van holebi- en heteroleerlingen. Welwijs, 22, (1), 32-33.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

1378-6121

Trefwoorden

Holebi, diversiteit, secundair onderwijs, schoolloopbanen, schoolwelbevinden, studieprestaties