De speelplaats als cultureel centrum. De beleving van de leefwereld van jongeren. Eindverslag voor het PBO-project PBO 97/16/115.

Auteurs

Stevens, F. & Elchardus, M. (2001). 

 PDF-versie

Abstract

Dit rapport onderzoekt de leefwereld van 13598 leerlingen uit het vierde en zesde jaar secundair onderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd bij leerlingen uit het algemeen secundair, het kunstsecundair, het beroepssecundair en technisch secundair onderwijs in Vlaanderen uit het schooljaar 1999-2000. Een steekproef van 89 scholen werd getrokken. Alle leerlingen uit het vierde en zesde leerjaar werden bevraagd. Aan de leerlingen werd ook een vragenlijst voor één van de ouders meegegeven. 7144 bruikbare oudervragenlijsten werden teruggezonden. Aan de ouders werd een selectie van de vragen, gesteld aan de jongeren, voorgelegd. De leefwereld van jongeren werd onderzocht aan de hand van opvattingen over het zelf, toekomstbeelden, relatie met ouders, de beleving van de school en maatschappelijke opvattingen die horen tot de sociaal-culturele breuklijn (etnocentrisme, utilitair individualisme, antidemocratie, negatieve houdingen tov vertegenwoordigers in de leerlingenraad en een harde aanpak van criminaliteit). Verder is er uitgebreid aandacht voor de sociale contacten van jongeren (zowel vriendschapsbanden als formele participatie in het middenveld en deelname aan extracurriculaire activiteiten) en hun culturele preferenties (muziekvoorkeuren, mediavoorkeuren en filmvoorkeuren). Uit de analyses blijkt dat sociale participatie een belangrijke bijdrage levert tot het persoonlijke welbehagen en een positieve beleving van de school. Cultuur, beleving van de school, sociale participatie en de waarden uit het gezin zijn belangrijke aspecten in de vorming van maatschappelijke waarden.

Onderzoeksfiche

Referentie

Stevens, F. & Elchardus, M. (2001). De Speelplaats als cultureel centrum. De beleving van de leefwereld van jongeren. Eindverslag voor het PBO-project PBO 97/16/1150. Onuitgegeven onderzoeksrapport, VUB, Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Antidemocratie, autonomie, culturele verschillen, cultuurparticipatie, etnocentrisme, extracurriculaire activiteiten, film, harde aanpak van criminaliteit, identiteit, jeugdwerk, leerlingenraad, mode, muziek, persoonlijke welbehagen, relatie met leerkrachten, relatie met medeleerlingen, relatie moeder, relatie vader, schoolklimaat, smaken, sociaal- culturele breuklijn, sociale participatie, socialisatie, sport, symbolische samenleving, televisie, toekomstbeelden, utilitair individualisme, verenigingen, vrienden, vriendschap, waarden, zelfbeeld