De transitie van het initieel beroepsonderwijs naar de arbeidsmarkt met speciale aandacht voor de onderwijsverlaters.

Auteurs

Creten, H., Van de Velde, V., Van Damme, J. (2004). 

 PDF-versie

Abstract

In opvolging van de afspraken gemaakt op de Top van Lissabon van 2000 werden door de Vlaamse regering tal van initiatieven aangekondigd om de ongekwalificeerde uitstroom te reduceren. Belangrijk bij al deze initiatieven is dat zij rekening houden met de oorzaken en motieven die door de jongeren zelf worden aangehaald voor het vroegtijdig uitstromen uit het onderwijs. In dit onderzoek wordt nagegaan welke beweegredenen aan de basis liggen om het voltijds secundair onderwijs voor de leeftijd van achttien jaar te verlaten. Dit vroegtijdig uitstromen hoeft echter geen probleem te zijn in de mate dat deze jongeren erin slagen om via een duale leerweg alsnog een kwalificatie te behalen. Gegeven dat jaarlijks toch een aanzienlijke groep jongeren het voltijds onderwijs verlaat zonder enige formele kwalificatie, is het des te verwonderlijker dat in Vlaanderen niet meer jongeren doorstromen naar de deeltijdse onderwijssystemen. Daarom wordt in dit onderzoek nagegaan in welke mate de deeltijdse onderwijssystemen tegemoet komen aan de behoeften van jongeren waarvoor het voltijds secundair onderwijs geen alternatief is. Momenteel bestaat in Vlaanderen discussie over welke uitstapniveaus uit het secundair onderwijs kunnen worden beschouwd als een afgeleide van een startkwalificatie. Tegen de achtergrond van deze beleidsdiscussie wordt in dit onderzoek nagegaan in welke mate afgestudeerden van het voltijds technisch en beroepssecundair onderwijs en van de deeltijdse onderwijssystemen erin slagen om zich een toegang tot de arbeidsmarkt te verschaffen en zich er vervolgens kunnen handhaven en verder ontwikkelen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Creten, H., Van de Velde, V., Van Damme, J. (2004). De transitie van het initieel beroepsonderwijs naar de arbeidsmarkt met speciale aandacht voor de onderwijsverlaters. Leuven: HIVA.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

ISBN

90-5550-394-0

Trefwoorden

Arbeidsmarkttransitie, kansenongelijkheid, schoolloopbanen, secundair onderwijs, deeltijds onderwijs