Designing and validating the Social Media Political Participation Scale: An instrument to measure political participation on social media.
Auteurs
Waeterloos, C., Walrave, M., & Ponnet, K. (2021).

Abstract
Social media have expanded citizens’ political repertoires with new modes of action. To measure these changing political practices, a new instrument, called the Social Media Political Participation Scale was developed and psychometrically tested. The instrument aims to capture both active, expressive forms of political action through social media as well as cognitive political social media use (e.g., sharing posts versus information seeking and acquiring). Based on a literature review and the recommendations of an expert panel, an item pool was generated. The second phase consisted of a questionnaire completed by 595 teenagers. The construct validity was assessed using exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA), as well as convergent validity and internal consistency. The analyses revealed four theoretically grounded constructs measured with 21 items: latent engagement, follower engagement, expressive engagement and counter engagement. As a validated instrument, the Social Media Political Participation Scale allows future research to gain a more profound insight into who is politically engaged and why, as well as how digital technologies are embedded in diverse forms of political action.
Sociale media bieden nieuwe actiemiddelen waarmee de politieke repertoires van burgers uitgebreid worden. Om die veranderende politieke praktijken te meten, werd een nieuw instrument – de Social Media Political Participation Scale genoemd – ontwikkeld en psychometrisch getest. Het instrument beoogt om zowel actieve, expressieve vormen van politieke actie op sociale media, als cognitief politiek gebruik van sociale media (bv. posts delen versus informatie zoeken en verwerven) na te gaan. Op basis van de literatuur en de aanbevelingen van een expertpanel, werd een item pool gegenereerd. In de tweede fase vulden 595 tieners een vragenlijst in. De constructvaliditeit werd beoordeeld door middel van een verkennende factoranalyse (exploratory factor analysis – EFA) en een bevestigende factoranalyse (confirmatory factor analysis – CFA), alsook door middel van convergente validiteit en interne betrouwbaarheid. De analyse leidt tot vier theoretische constructen die door 21 items gemeten worden: latent engagement, volgersengagement, expressief engagement en counter engagement. Als gevalideerd instrument laat de Social Media Political Participation Scale toe om in toekomstig onderzoek meer inzicht te verwerven in wie politiek geëngageerd is en waarom, alsook hoe digitale technologieën ingebed liggen in verschillende vormen van politieke actie.
Referentie
Waeterloos, C., Walrave, M., & Ponnet, K. (2021). Designing and validating the Social Media Political Participation Scale: An instrument to measure political participation on social media. Technology in Society, 64, 101493.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1016/j.techsoc.2020.101493