Determinants of Future Willingness to Vote. A Comparative Analysis of 14 year Olds in 28 Countries.
Auteurs
Hooghe, M. & Kavadias, D. (2005).

Abstract
Voortbouwend op een survey met 93000 respondenten, opgezet en uitgevoerd in 28 landen (IEA, 1999), worden de determinanten van de bereidheid om te stemmen bij 14-jarigen geverifieerd. Door het gebruik van multidimensionale modellen kan er een onderscheid worden gemaakt tussen het effect van de individuele leerling, de school en het land. Op het individuele niveau worden veronderstellingen omtrent het effect van gender, burgerschapsopvoeding en academische oriëntatie van de bevestigd. Op het niveau van de school werden significante effecten geobserveerd van een open klasklimaat en de gemiddelde sociale status van de kinderen op school. Op landelijke niveau, daarentegen, hebben verschillende variabelen die een effect hebben op het opkomst bij volwassen, geen significante relatie met de bereidheid om te stemmen bij jonge mensen. Deze bevindingen werpen een nieuw licht op de vraag wat precies het theoretisch statut en waardering is van de antwoorden die jongeren geven op dergelijke prospectieve politieke vragen.
Referentie
Hooghe, M. & Kavadias, D. (2005). Determinants of Future Willingness to Vote. A comparative Analysis of 14 year Olds in 28 Countries. Paper presented at the 3rd ECPR General Conference, Budapest, 8-10 September 2005.
Taal
Engels
Publicatievorm
Conference proceeding
Trefwoorden
Participatie, politieke interesse, socialisatie