Differences in psychological symptoms and self-competencies in non-suicidal selfinjurious Flemish adolescents.
Auteurs
Baetens, I., Claes, L., Muehlenkamp, J., Grietens, H., & Onghena, P. (2012)

Abstract
The aim of the present study was to examine differences in psychological symptoms and sense of selfcompetence between adolescents with and without non-suicidal self-injurious behavior. We collected data in a sample of 281 Flemish adolescents. Psychological symptoms and self-competencies were assessed by means of the Youth Self-Report (YSR) and NSSI was assessed using the Self-Harm Inventory (SHI-22). Results showed significant differences between adolescents with and without NSSI on all psychopathological subscales. Furthermore, adolescents engaging in NSSI reported significantly lower scores on social competence, but equal levels on other competencies. Results revealed that externalizing problems and attention/thought/social problems are significantly associated with NSSI. Results also showed that having a higher score on aggressive behavior or thought problems increases the chance of belonging to the NSSI group; whereas a higher score on the social competence scale decreases the chance of belonging to the NSSI group. Clinical implications of these findings are discussed.
Het doel van deze studie was verschillen in psychologische symptomen en gevoel van zelfcompetentie te onderzoeken tussen adolescenten met en zonder niet-suïcidaal zelfverwondend gedrag. We verzamelden gegevens in een steekproef van 281 Vlaamse adolescenten. Psychologische symptomen en zelfcompetenties werden beoordeeld met de Youth Self-Report (YSR) en NSSI [niet-suïcidaal zelfverwondend gedrag] werd beoordeeld met de Self-Harm Inventory (SHI-22). De resultaten lieten significante verschillen zien tussen adolescenten met en zonder NSSI op alle psychopathologische subschalen. Verder scoorden adolescenten die aan NSSI deden significant lager op sociale competentie, maar even hoog op andere competenties. Uit de resultaten bleek dat externaliserende problemen en aandacht/gedachten/sociale problemen significant samenhangen met NSSI. De resultaten toonden ook aan dat een hogere score op agressief gedrag of denkproblemen de kans vergroot om tot de NSSI-groep te behoren; terwijl een hogere score op de sociale competentieschaal de kans verkleint om tot de NSSI-groep te behoren. Klinische implicaties van deze bevindingen worden besproken.
Referentie
Baetens, I., Claes, L., Muehlenkamp, J., Grietens, H., & Onghena, P. (2012). Differences in psychological symptoms and self-competencies in non-suicidal selfinjurious Flemish adolescents. Journal of Adolescence, 35(3), 753-759.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1016/j.adolescence.2011.11.001
Trefwoorden
NSSI; Adolescentie; Psychologische symptomen; Zelfcompetenties