Digital Distraction or Stimulated Self-Disclosure: Preadolescents’ Mobile Device Use in the Family Context.

Auteurs

Meeus, A., Eggermont, S., & Beullens, K. (2020).

 PDF-versie

Abstract

Deze studie onderzocht de sociale gevolgen van het gebruik van mobiele apparaten door preadolescenten binnen de gezinscontext door twee tegengestelde voorspellingen te testen met betrekking tot de impact van technologie op de kwaliteit van interpersoonlijke relaties. We onderzochten specifiek of het gebruik van smartphones en tablets positief gerelateerd was aan de zelfopenbaring van preadolescenten aan hun ouders en/of de tijd doorgebracht met het gezin, waarvan we veronderstelden dat het verband houdt met de tevredenheid van kinderen over het gezinsleven. De resultaten van het cross-sectioneel onderzoek (n = 698, 49,6% meisjes, Mleeftijd = 10,9, SD = 0,69) boden ondersteuning voor beide hypothesen, en bevestigden daarmee de aanwezigheid van ten minste twee divergerende pistes die aan deze relatie ten grondslag liggen. Hoewel het gebruik van mobiele apparaten een context leek te bevorderen die de zelfonthulling van kinderen aan hun ouders ondersteunde, wezen de resultaten ook op een negatieve en indirecte associatie met de door kinderen gepercipieerde tijd met het gezin. Dit negatieve verband gold echter niet wanneer sociaal gebruik onder kinderen en ouders (bijvoorbeeld samen online spelletjes spelen) afzonderlijk werd bekeken.

This study explored the social repercussions of preadolescents’ mobile device use within the family context by testing two opposing predictions regarding the impact of technology on the quality of interpersonal relationships. Specifically, we examined whether smartphone and tablet use was positively related to preadolescents’ self-disclosure to their parents and/or displaced family time, which we hypothesized to be related to children’s satisfaction with family life. Results of a crosssectional survey (n = 698, 49.6% girls, Mage= 10.9, SD = 0.69) provided support for both hypotheses, thus corroborating the presence of at least two diverging pathways that underlie this relationship. Although mobile device use seemed to foster a context that supported children’s self-disclosure to their parents, results also indicated a negative and indirect association through children’s perceived family time. This negative pathway, however, did not hold when social use among children and parents (e.g., playing games together online) was considered separately.

Referentie

Meeus, A., Eggermont, S., & Beullens, K. (2020). Digital Distraction or Stimulated Self-Disclosure: Preadolescents’ Mobile Device Use in the Family Context. Journal of Computer-Mediated Communication, 25(5), 328-345.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1093/jcmc/zmaa010

Trefwoord(en)

Mobile device use, preadolescents, displacement, self-disclosure, family communication