Digitale geletterdheid bij Vlaamse jongeren: hoe gaan ze om met onlinecontentrisico’s?
Auteurs
Vandoninck, S., d’Haenens, L. & Donoso, V. (2010).

Abstract
Dit onderzoek gaat na welke onlinerisico’s Vlaamse jongeren (15-19) lopen. De onderzoekers stellen vast dat een hoge mate van digitale geletterdheid samengaat met een hoge blootstelling aan internetrisico’s. Het doel van dit onderzoek is een meer gedetailleerd beeld te krijgen van de (risicovolle) onlineactiviteiten van Vlaamse jongeren, hoe ze omgaan met deze onlinerisico’s en welke factoren hierop een invloed hebben. Ten eerste gaat dit onderzoek na hoe digitaal vaardig de Vlaamse jongeren zijn en welke sociodemografische en persoonlijkheidskenmerken de mate van digitale vaardigheid voorspellen. Ten tweede onderzoekt men in welke mate Vlaamse jongeren blootgesteld worden aan contentrisico’s van commerciële, agressieve, seksuele en waardegerelateerde aard en welke jongeren het meest vatbaar zijn voor blootstelling aan onlinerisico’s. Tot slot brengt dit onderzoek in kaart welke strategieën jongeren hanteren wanneer ze geconfronteerd worden met onlinerisico’s en welke invloed ouders hierop kunnen hebben. Een schriftelijke vragenlijst werd in de lente van 2009 (februari-april) afgenomen bij 815 Vlaamse jongeren in de tweede en derde graad van het middelbaar onderwijs. Negen Vlaamse scholen uit verschillende regio’s namen deel aan het onderzoek. Aan de hand van regressieanalyses werd nagegaan op welke manier de centrale concepten met elkaar samenhangen. Uit dit onderzoek blijkt dat jongeren met veel zelfvertrouwen vaker in contact komen met risicovolle online-inhoud. Jongens (9-14 jaar) beschouwen virussen als het grootste onlinerisico. Meisjes daarentegen zien chatten met een onbekende contactpersoon als het belangrijkste onlinegevaar. Een goede vertrouwensband met de ouders vermindert de kans op risicovolle blootstelling. Ook blijkt uit dit onderzoek dat jongeren weinig actie ondernemen na een negatieve online-ervaring.
Referentie
Vandoninck, S., d’Haenens, L. & Donoso, V. (2010). Digitale geletterdheid bij Vlaamse jongeren: hoe gaan ze om met onlinecontentrisico’s? Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 2010, 38, (2), 100-117.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Onveiligheidsgevoelens, gender, opvoedingsondersteuning, mediagebruik, media-invloeden, ICT.