Discriminatie en het onderwijswelbevinden van jongeren met een migratieachtergrond in Vlaanderen: een verkennende studie.

Auteurs

D’hondt, F., Van Houtte, M., & Stevens, P. (2016).

 PDF-versie

Abstract

In Vlaanderen heeft 12,7% van de jongeren niet-West-Europese roots. Ondanks dit hoge aantal weten we eigenlijk weinig over het onderwijswelbevinden van jongeren met een migratieachtergrond. In deze studie gaan we meer specifiek in op de invloed van etnische discriminatie op de mate waarin jongeren met een migratieachtergrond zich thuis voelen op school. We focussen op: 1) etnische en niet-etnische vormen van discriminatie, 2) discriminatie door leerlingen en door leerkrachten, en 3) de invloed van de etnische schoolcontext. De resultaten van statistische analyses bij 1.160 Vlaamse jongeren met een migratieachtergrond tonen aan dat elke vorm van discriminatie een negatieve invloed heeft op het zich thuis voelen op school. De impact van etnische discriminatie is meer negatief dan de impact van niet-etnische discriminatie. Verder verschilt de impact niet tussen leerlingen- en leerkrachtendiscriminatie. Tot slot blijkt dat de ervaring van etnische leerkrachtendiscriminatie in een ‘zwarte’ school minder ingrijpt op de mate waarin jongeren met een migratieachtergrond zich thuis voelen op school dan wanneer dit gebeurt in een ‘witte’ school.

Referentie

Van Kerckem, K., Van der Bracht, K., Stevens, P., & Van de Putte, B. (2013). Transnational marriages on the decline: explaining changing trends in partner choice among Turkish Belgians. D’hondt, F., Van Houtte, M., & Stevens, P. (2016). Discriminatie en het onderwijswelbevinden van jongeren met een migratieachtergrond in Vlaanderen: een verkennende studie. Tijdschrift Voor Jeugd- en Kinderrechten, 17(1), 23–34.

Taal

Nederlandstalig

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoord(en)

Etnische discriminatie; onderwijswelbevinden; etnische schoolcontext; leerlingendiscriminatie; leerkrachtendiscriminatie; jongeren met een migratieachtergrond; Vlaanderen