Do Attitudes toward School Influence the Underachievement of Turkish and Moroccan Minority Students in Flanders? The Attitude-Achievement Paradox Revisited.
Auteurs
D’hondt, F., L., Van Praag, P., Stevens & M. Van Houtte (2015)

Abstract
Wat
Dit artikel vertrekt van de ‘attitude-achievement’ paradox. Deze these stelt dat niettegenstaande Afro-Amerikaanse jongeren in de V.S. over een positievere attitude beschikken ten opzichte van het onderwijs, ze er minder in slagen deze attitude om te zetten in positieve schoolprestaties. Een mogelijke verklaring ligt bij het onderscheid tussen abstracte en concrete attitudes tegenover het onderwijs. Abstracte attitudes verwijzen naar de algemene erkenning van het belang van onderwijs. Concrete attitudes verwijzen naar het belang van inzet op school in het verhogen van de persoonlijke toekomstkansen. Afro-Amerikaanse jongeren scoren steunen hoofdzakelijk abstracte attitudes, terwijl schoolprestaties verband houden met concrete attitudes. De auteurs passen in dit artikel de redenering achter de ‘attitude-achievement’ paradox toe ter verklaring van verschillen in onderwijsprestaties tussen jongeren met en zonder migratieachtergrond in Vlaanderen. Concreet worden twee onderzoeksvragen onderzocht: (1) Zijn er verschillen in concrete en abstracte attitudes tegenover de school tussen jongeren met en zonder migratieachtergrond? (2) Welke rol spelen abstracte en concrete attitudes tegenover de school in het verklaren van de onderwijsprestaties van jongeren met een migratieachtergrond in Vlaanderen.
Methode
De auteurs maken gebruik van data afkomstig uit het RaDiSS-onderzoek (Racisme en Discriminatie in Secondaire Scholen). De onderzoeksvragen worden beantwoord aan de hand van multivariate multilevel logistische analyses op 2092 leerlingen, waarvan 513 van Turkse of Marokkaanse origine, met onderwijsprestaties als afhankelijke variabele.
Resultaten
– Studenten van Marokkaanse of Turkse origine scoren significant hoger op abstracte attitudes ten aanzien van het onderwijs, vergelijken met studenten zonder migratieachtergrond.
– Studenten van Marokkaanse of Turkse origine scoren significant lager op concrete attitudes ten aanzien van het onderwijs.
– Beide effecten kunnen niet verklaard worden door een verschil in sociaaleconomische achtergrond.
– Er wordt geen significant verband gevonden tussen concrete attitudes enerzijds en abstracte attitudes anderzijds en schoolprestaties. De auteurs concluderen dat verschillen in onderwijsprestaties tussen jongeren met en zonder migratieachtergrond niet verklaard kunnen worden op basis van concrete en abstracte onderwijsattitudes.
Referentie
D’hondt, F., L., Van Praag, P., Stevens & M. Van Houtte (2015) Do Attitudes toward School Influence the Underachievement of Turkish and Moroccan Minority Students in Flanders? The Attitude-Achievement Paradox Revisited. Comparative Education Review, 59(2), 332-354.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Kansenongelijkheid