Do diligent students perform better? Complex relations between student and course characteristics, study time, and academic performance in higher education.

Auteurs

Masui, C., Broeckmans, J., Doumen, S., Groenen, A., & Molenberghs, G. (2014)

 PDF-versie

Abstract

Research has reported equivocal results regarding the relationship between study time investment and academic performance in higher education. In the setting of the active, assignment-based teaching approach at Hasselt University (Belgium), the present study aimed (a) to further clarify the role of study time in academic performance, while taking into account student characteristics (e.g. gender, prior domain knowledge), and (b) to examine the relation between a number of student and course characteristics and study time. Data included course-specific study time recordings across the entire term, grades for 14 courses, expert ratings of six course characteristics, and other data from the records of 168 freshmen in business economics. For most courses, study time predicted grades, even beyond student characteristics. However, there were differential results depending on the course considered, stressing the importance of examining relations at course level instead of globally across courses. As to study time, course characteristics were strong predictors.

Er is geen eenduidig verband tussen studietijd en academische prestaties in hoger onderwijs terug te vinden in wetenschappelijk onderzoek. Binnen de aanpak van permanente evaluatie aan de universiteit van Hasselt (Belgiƫ), beoogt de huidige studie om (a) de rol van studietijd in de voorspelling van academische prestaties uit te klaren en hierbij karaktereigenschappen van studenten (bv. gender, basiskennis) in rekening te brengen, en (b) na te gaan wat de relatie is tussen eigenschappen van een bepaald vak en studietijd. De data betreffen studietijd besteed aan bepaalde vakken doorheen het hele semester, de behaalde punten voor veertien vakken, expert ratings van zes eigenschappen van het vak en andere geregistreerde data van 168 eerstejaars in Business Economics. Voor de meeste vakken voorspelde de besteedde studietijd de punten, zelfs in hogere mate dan de eigenschappen van de student. Er waren echter verschillen zichtbaar, afhankelijk van het vak. Dit benadrukt het belang om de relatie op niveau van de vakken te bekijken, eerder dan globaal over vakken heen. Wat studietijd betreft, waren eigenschappen van studenten wel sterke voorspellers.

Referentie

Masui, C., Broeckmans, J., Doumen, S., Groenen, A., & Molenberghs, G. (2014) Do diligent students perform better? Complex relations between student and course characteristics, study time, and academic performance in higher education, Studies in Higher Education, 39:4, 621-643, DOI: 10.1080/03075079.2012.721350

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/03075079.2012.721350

Trefwoord(en)

Studietijd; academische prestaties; hoger onderwijs; zelfstudie; karaktereigenschappen van studenten; leeromgeving