Do Girls Make Boys Study? Gender Composition, Gender Role Culture, and Sense of Futility in Flemish Secondary Schools.
Auteurs
Houtte, M. V., & Vantieghem, W. (2017).

Abstract
Dit artikel onderzoekt of genderverschillen in het gevoel van academische futiliteit verbonden zijn aan de proportie schoolgaande meisjes op een school. De auteurs stellen dat een progressievere genderrol cultuur in scholen met een hogere proportie meisjes voornamelijk het futiliteitsgevoel van jongens kunnen beïnvloeden. Multilevelanalyses op basis van data verzameld in 2014 van 5162 tweede graad studenten in 57 secundaire scholen in Vlaanderen, bevestigen een zwak maar significant genderverschil in het gevoel van futiliteit. Naarmate het aantal meisjes in een school toeneemt, manifesteert het gevoel van futiliteit bij jongens zich minder. Deze impact wordt verklaard door de traditionele genderrol attitudes van jongens. Voor meisjes wordt de impact van de gendersamenstelling (hogere gevoelens van futiliteit in scholen met meer meisjes) gemedieerd door de progressieve genderrol attitudes van meisjes. In scholen met meer meisjes, tonen jongens een minder hoge mate van futiliteit dan meisjes. Tot slot wordt de impact van gendersamenstelling toegeschreven aan de onderwijsvorm van de studenten.
This study examines whether the gender difference in sense of academic futility is related to the proportion of girls attending a school. We argue that the more progressive gender role culture in schools with a higher proportion of girls might influence especially boys’ sense of futility. Multilevel analyses of data gathered in 2014 from 5162 second-grade students in 57 secondary schools in Flanders confirm a small but significant gender difference in sense of futility. The more girls at school, the less feelings of futility boys manifest. This impact can be explained by boys’ traditional gender role attitudes. For girls, the impact of gender composition, higher feelings of futility in schools with more girls, is buffered by girls’ progressive gender role attitudes. In schools with more girls, boys display lower levels of futility than girls. Finally, this impact of gender composition can be ascribed to the students’ educational track.
Referentie
Houtte, M. V., & Vantieghem, W. (2017). Do Girls Make Boys Study? Gender Composition, Gender Role Culture, and Sense of Futility in Flemish Secondary Schools. Youth & Society, 0044118X17740597.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
DOI: 10.1177/0044118X17740597
Trefwoorden
Gevoel van futiliteit, gendersamenstelling, genderrol cultuur, tracking, secundair onderwijs, schoolcultuur