Does pre-schooling contribute to equity in education? Participation in universal pre-school and fourth-grade academic achievement.
Auteurs
Sierens, S., Van Avermaet, P., Van Houtte, M., & Agirdag, O. (2020).

Abstract
De veronderstelling dat (vroege) deelname aan de universele kleuterschool de toekomstige academische prestaties van leerlingen met een lagere sociaaleconomische en/of immigrantenachtergrond verbetert, ligt aan de grondslag van veel onderwijsbeleid in Europa. Het doel van deze studie is om deze aanname voor Vlaanderen te beoordelen – een casus die wordt gekenmerkt door een bijna-algemene inschrijving en een ‘geschoolde’ benadering van voorschools onderwijs. We onderzochten de algemene en billijke voordelen van voorschoolse duur met betrekking tot academische resultaten in de vierde klas, waarbij we kwantitatieve gegevens analyseerden van een enquête bij 1761 leerlingen. Ten eerste toonde multilevel regressieanalyse aan dat de duur van het voorschoolse onderwijssignificant maar toch zwak gerelateerd was aan gestandaardiseerde testscores in de wetenschap, maar niet voor de testscores van lezen. Ten tweede verzwakte de voorschoolse duur de relatie tussen de sociaaleconomische status van de ouders (SES) en de leesresultaten matig. Ten derde varieerde de relatie tussen de duur van het voorschoolse onderwijs en de wetenschappelijke/leesprestaties niet significant tussen verschillende immigratie- en taalachtergronden. Samen wijzen deze bevindingen op een verband tussen voorschoolse deelname en academische prestaties op korte termijn die gemengd is in termen van cognitieve taak en de achtergrond van leerlingen. De bevinding dat naar de kleuterschool gaan de ongelijkheid tegengaat op het vlak van leesresultaten tussen leerlingen met een lage SES en met een hoge SES, is in lijn met voorgaand onderzoek.
The assumption that (early) attendance of universal pre-school enhances the future academic performance of pupils with lower socio-economic and/or immigrant backgrounds underlies many education policies in Europe. The purpose of this study is to assess this assumption for Flanders – a case characterised by near-general enrolment and a ‘schoolified’ approach to pre-school education. We investigated general and equity benefits of pre-school duration regarding academic outcomes in fourth grade, analysing quantitative data from a survey of 1761 pupils. First, multilevel regression analysis showed that pre-school duration was significantly yet weakly related to standardised test scores in science but not in reading. Second, pre-school duration moderately mitigated the relation between parental socio-economic status (SES) and reading outcomes. Third, the relation between preschool duration and science/reading achievement did not vary significantly across immigrant and linguistic backgrounds. Altogether, these findings indicate a relationship between pre-school www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 participation and short-term academic achievement that is mixed in terms of cognitive task and pupil backgrounds. The result that attending pre-school seems to counter the disparity in reading outcomes between low-SES and high-SES pupils is consistent with existing evidence.
Referentie
Sierens, S., Van Avermaet, P., Van Houtte, M., & Agirdag, O. (2020). Does pre-schooling contribute to equity in education? Participation in universal pre-school and fourth-grade academic achievement. European Educational Research Journal, 19(6), 564–586.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1177/1474904120925981
Trefwoord(en)
Universele kleuterschool, duur, voordelen, gelijkheid, academische prestaties, basisonderwijs, kinderen uitkomsten, taal, kribbe, geletterdheid, programma’s, lang, thuis, interventies, meta-analyse, instructie