Does students’ machismo fit in school? Clarifying the implications of traditional gender role ideology for school belonging.

Auteurs

Huyghe, E., Van Maele, D. & Van Houtte, M. (2015).

 PDF-versie

Abstract

In dit artikel wordt beschreven hoezeer het thuisgevoel van studenten op school de academische uitkomsten voorspelt. In het licht van de genderkloof met betrekking tot schoolprestaties, is het waardevol het genderpatroon in het gevoel van aanvaarding op school te onderzoeken. Slechts weinig onderzoeken naar het gevoel van aanvaarding op school erkennen de mogelijke obstructieve effecten van traditionele genderhoudingen van individuele studenten en studentculturen. Deze studie onderzoekt de relatie tussen houdingen ten opzichte van genderrollen en gevoelens van aanvaarding op school in een steekproef van 6830 studenten aan de start van hun secundaire onderwijsopleiding, afkomstig van 59 Vlaamse scholen. De resultaten van multilevel analyses tonen aan dat jongens in mindere mate een gevoel van aanvaarding op school hebben dan meisjes, net als studenten met meer traditionele overtuigingen over genderrollen. Bovendien delen studenten van eenzelfde school veelal dezelfde houding ten opzichte van genderrollen, zodat we kunnen spreken over een ‘genderrolstudentcultuur’. Studenten die zich bevinden in meer traditionele genderrolstudentculturen, blijken een minder sterk gevoel van aanvaarding op school te ervaren.

How much students feel at home in school predicts academic outcomes. In view of the gender achievement gap, it is worth examining the gendered pattern of this school belonging. Studies on school belonging, however, have barely acknowledged possible obstructive effects of traditional gender role attitudes of individual students and student cultures. This study examines the relationship between gender role attitudes and a sense of school belonging among a sample of 6380 students from 59 Flemish schools at the start of their secondary education. The results of multilevel analyses indicate that boys show less sense of school belonging than girls, as do students with more traditional beliefs about gender roles. Moreover, student attitudes related to gender roles are strongly shared at the school level, so that we can speak of a gender role student culture. Students enrolled in more traditional gender role student cultures reveal less school belonging.

Referentie

Huyghe, E., Van Maele, D. & Van Houtte, M. (2015). Does students’ machismo fit in school? Clarifying the implications of traditional gender role ideology for school belonging. Gender and Education, 27(1), 1-18.

Taal

Engels

Publicatievorm

Tijdschriftartikel