Doing worse but knowing better: an exploration of the relationship between HIV/AIDS knowledge and sexual behavior among adolescents in Flemish secondary schools

Auteurs

Berten, H. & Van Rossem, R. (2009). 

 PDF-versie

Abstract

Nederlands

In het merendeel van de studies naar seksueel gedrag van jongeren wordt de relatie tussen kennis van AIDS en seksueel gedrag unidirectioneel benaderd. Dit artikel onderzoekt de mogelijkheid van een wederkerige relatie tussen kennis van AIDS en seksueel gedrag: het is mogelijk dat jongeren die reeds seksueel actief zijn, actief op zoek gaan naar informatie over AIDS en condoomgebruik en dus beter op de hoogte zijn dan andere jongeren. Daarnaast worden de effecten van verschillende informatiebronnen m.b.t. AIDS en condoomgebruik geanalyseerd. Voor dit onderzoek beroepen de auteurs op de databank van het Vlaamse Leerlingen Onderzoek, een grootschalig surveyonderzoek waarin adolescenten uit het 3de en 5de jaar van het secundair onderwijs bevraagd werden; De resultaten wijzen op een complexe relatie tussen AIDS kennis en seksueel gedrag. Enerzijds illustreert dit onderzoek dat betere kennis de seksuele activiteit van jongeren verlaat. Anderzijds blijkt dat adolescenten die sneller seksueel actief zijn en minder consistent gebruik maken van condooms, meer kennis hebben van AIDS.

Engels

Most studies on sexual behavior have approached the relationship between AIDS knowledge and sexual behavior unidirectionally. This paper sets out to examine a reciprocal relationship between AIDS knowledge and sexual behavior, in which it is possible that adolescents who enter into sexuality may start to actively seek out information on sex. Additionally, the effects of various sources for AIDSrelated information and condom use are analyzed. Data from the Flemish Educational Assessment project, which surveyed a sample of adolescents from the 3rd and 5th years of secondary school, were used. Results indicate that the relationship between AIDS knowledge and sexual behavior is quite complex. On one hand, we find that better knowledge leads to a later onset of sexuality and more consistent condom use; on the other hand, we find that adolescents who start sex earlier and use condoms inconsistently tend to be more knowledgeable about AIDS.

Referentie

Berten, H. & Van Rossem, R. (2009). Doing worse but knowing better: an exploration of the relationship between HIV/AIDS knowledge and sexual behavior among adolescents in Flemish secondary schools, Journal of Adolescence, 32, 1303-1319

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Fysieke aandoeningen, preventie en seksualiteit