Don’t worry, be happy: The role of positive emotionality and adaptive emotion regulation strategies for youth depressive symptoms.

Auteurs

Van Beveren, M.-L., Harding, K., Beyers, W., & Braet, C. (2018).

 PDF-versie

Abstract

Lage positieve emotionaliteit vormt een karakteristieke kwetsbaarheid voor depressie bij jongeren. Tot nu toe heeft slechts enkele onderzoeken de mechanismen waarmee deze lage positieve emotionaliteit gelinkt is aan depressieve symptomen nader bekeken. Uitgaand van een geïntegreerd cognitief-affectief model van depressie tracht deze studie adaptieve emotieregulatie als een belangrijk onderliggend mechanisme in deze relatie te onderzoeken. Hiervoor werd data verzameld in een grootschalige, gemeenschap gebaseerde steekproef van jongeren, gebruik makend van een crosssectioneel design. 1655 jongeren (54% meisjes, 7-16 jaar, M = 11.41, SD = 1.88) namen deel door vragenlijsten over karaktertrekken, adaptieve emotieregulatie en depressieve symptomen in te vullen. De resultaten toonden aan dat lage positieve emotionaliteit significant gerelateerd was aan meer depressieve symptomen bij jongeren, en dat een tekort aan adaptieve emotieregulatie deze relatie medieerde. Meer specifiek bleek het onregelmatig gebruik van probleem oplossend gedrag het belangrijkste te zijn. Problemen met her-focussen op positieve dingen en een gebrek aan dingen vergeten medieerde de relatie tussen lage positieve emotionaliteit en hoge negatieve emotionaliteit in de voorspelling van depressieve symptomen. Deze resultaten verduidelijken de nood aan aandacht voor de rol van karakteristieke positieve emotionaliteit en adaptieve emotieregulatie strategieën wanneer depressie onder jongeren wordt onderzocht. Deze bevindingen dragen bij aan een meer genuanceerd beeld over de rol van karakteristieke risicofactoren bij de ontwikkeling van depressieve symptomen in vroege stadia en pleiten voor meer aandacht voor adaptieve emotieregulatie strategieën.

Objectives. Low positive emotionality (PE) represents a temperamental vulnerability to depression in youth. Until now, little research has examined the mechanisms linking PE to depressive symptoms. Starting from integrated cognitive-affective models of depression, we aimed to study adaptive emotion regulation (ER) as a key underlying mechanism in the temperament–depression relationship.

Methods. This study investigated whether adaptive ER strategies mediate the association between PE and depressive symptoms in a large community-based sample of youth, using a cross-sectional design. Participants were 1,655 youth (54% girls; 7–16 years, M = 11.41, SD = 1.88) who filled out a set of questionnaires assessing temperament, adaptive ER strategies, and depressive symptoms. Results.

Results revealed that low PE was significantly related to higher depressive symptoms among youth and that a lack of total adaptive ER abilities mediated this relationship. More specifically, the infrequent use of problem-solving appeared to be of significant importance. Problems in positive refocusing and a deficient use of forgetting mediated the relationships between low PE and high negative emotionality (NE) in predicting depressive symptoms. Reappraisal and distraction were not significant mediators.

Conclusion. Results highlight the need to account for temperamental PE and adaptive ER strategies when studying youth depression. The findings contribute to a more nuanced understanding on the differential role of temperamental risk factors for developing depressive symptoms at an early stage and advocate for greater attention to adaptive ER strategies.

Referentie

Van Beveren, M.-L., Harding, K., Beyers, W., & Braet, C. (2018). Don’t worry, be happy: The role of positive emotionality and adaptive emotion regulation strategies for youth depressive symptoms. British Journal of Clinical Psychology, 57, 18-41.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1111/bjc.12151