Drop-outs per definitie kansloos? Een onderzoek naar het perspectief van zeer voortijdig schoolverlaters.
Auteurs
Dekkers, H., Claassen, A. & Portengen, R. (2001).

Abstract
In het kader van een grootschalig onderzoek naar schoolloopbanen en voortijdig schoolverlaten is een exploratieve studie uitgevoerd naar de situatie van zeer voortijdig schoolverlaters ofwel drop-outs in de jaren na het voortijdig verlaten van de school. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de arbeidsloopbaan en – voor enkelen – de hernieuwde onderwijsloopbaan, maar ook de beleving en waardering van hun situatie komen aan de orde. Op basis van deze kenmerken wordt een typologie ontwikkeld. Vervolgens wordt in dit artikel de situatie van drop-outs belicht vanuit het perspectief van onderwijs, arbeidsmarkt en overheid. Vanuit die verschillende perspectieven kan de situatie van de onderscheiden typen als meer of minder problematisch worden beschouwd.
Referentie
Dekkers, H., Claassen, A. & Portengen, R. (2001). Drop-outs per definitie kansloos? Een onderzoek naar het perspectief van zeer voortijdig schoolverlaters. Pedagogische studiën, 78, (3), 184-196
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Ambachtswerker, drop-outs, geldverdiener, onvrijwillig werkloze, spijtoptant, vrijwillig werkloze, vroegtijdige schoolverlaters