Duale identiteit in een multiculturele samenleving: een longitudinale kwalitatieve effectmeting van de weerbaarheidstraining Diamant
Auteurs
Feddes, A.R., Mann, L., de Zwart, N. & Doosje, B. (2013).

Abstract
In dit artikel wordt een longitudinaal kwalitatief onderzoek naar het effect van de weerbaarheidstraining Diamant beschreven. De training richt zich op jongeren met een duale identiteit en kan worden gezien als een middel om het ontwikkelen van crimineel gedrag en radicalisering tegen te gaan. Er werden 44 interviews afgenomen en gecodeerd voorafgaand aan, halverwege, direct na afloop en drie maanden na afloop van de training. De resultaten laten zien dat de training Diamant geassocieerd is met een toename van zelfvertrouwen en een afname van sociaal isolement. Daarbij geven deelnemers aan beter met conflicten om te gaan en nemen gevoelens van relatieve deprivatie af.
Referentie
Feddes, A.R., Mann, L., de Zwart, N. & Doosje, B. (2013). Duale identiteit in een multiculturele samenleving: een longitudinale kwalitatieve effectmeting van de weerbaarheidstraining Diamant. Tijdschrift voor Veiligheid, 12 (4), 27-44.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel