Early school leaving and the cultural geography of high schools.

Auteurs

Smyth, J., & Hattam, R. (2002).

 PDF-versie

Abstract

Op basis van interviews met 209 Australische jongeren over hun ervaringen met de school en het besluit de school te verlaten, presenteren deze onderzoekers drie archetypen van wat ze de ‘culturele geografie’ van de school noemen: er is een ‘agressieve’ cultuur, een ‘passieve’ cultuur en een ‘actieve’ cultuur. Verwijzend naar Bourdieu’s notie van scholen als ‘spaces of regulated confrontation’ dient deze typologie als een verbeelding van hoe scholen zich als actieve actors positioneren in relatie tot hun leerlingen en cultuur binnen de schoolmuren. Aan de hand van interviewfragmenten duidden de auteurs met dit tentatieve theoretische raamwerk gebeurtenissen die plaatsvinden in de periode voorafgaand aan het voortijdige schoolverlaten met betrekking tot relatie tussen leerling en school.

Referentie

Smyth, J., & Hattam, R. (2002). Early school leaving and the cultural geography of high schools. British Educational Research Journal, 28(3), 375- 397.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

ISSN 0141-1926 (Print), 1469-3518 (Online)

Trefwoorden

Probleemgedrag; schoolloopbanen; kansenongelijkheid