Een inburgeringsproject voor jongvolwassen nieuwkomers.
Auteurs
Verhaeghe, F., De Dobbeleer, S., Peere, D., Derluyn, I. (2012).

Abstract
BON organiseerde dit jaar voor het derde jaar op rij het zomerproject ‘Masir Avenir’, een inburgeringsprogramma voor jongvolwassen nieuwkomers. Dit jaar werd er een onderzoeksluik aan het project gekoppeld, waarvoor bon in samenwerking met de UGent (vakgroep orthopedagogiek en vakgroep sociale agogiek) naging welke betekenis het bon-project heeft voor de deelnemende jongeren. De focus werd hierbij gelegd op (of veranderingen in) het emotioneel welzijn van de jongeren, de competenties die ze bij zichzelf zien (of nog niet zien), hun visie op onderwijs, hun toekomstperspectieven en de verwachtingen van de jongeren over het project en hun evaluatie ervan nadien. Om de betekenis van het project na te gaan werden de diverse betrokken actoren bevraagd: de jongeren zelf, de trajectbegeleiders bij bon, de docenten maatschappelijke oriëntatie (MO) en Nederlands als tweede taal (NT2) bij bon, de sociaal werkers uit de centra waar de jongeren verblijven en een aantal leerkrachten uit het reguliere onderwijs. Bovendien werden er ook jongeren bevraagd die niet deelnamen aan het zomerproject; zij vormden de zogenaamde ‘controlegroep’. Er werden vragenlijsten afgenomen bij alle betrokken, interviews gedaan met de jongeren en de onderzoekers participeerden en surveilleerden tijdens het project. Er werden verschillende conclusies getrokken uit het project: Leren is een zeer belangrijk aspect voor de jongeren in het zomerproject. Ook op emotioneel vlak betekent het project heel wat voor de jongeren: ze hebben iets te doen en worden even afgeleid van hun zorgen, ze worden op een warme en geduldige manier ondersteund door docenten en trajectbegeleiders en ze leggen er sociale contacten die hen een goed gevoel geven. We vinden dit ook terug in een daling van de globale score van posttraumatische stressstoornissen. Nieuwe ervaringen opdoen en leuke activiteiten beleven is een derde belangrijke pijler. De mogelijkheid op te leren (de MO-lessen, NT2- lessen en het kooktraject bij JES) zijn daarbij onontbeerlijke elementen. Ten slotte is er het belang van de emotionele ondersteuning: de warme en geduldige manier van omgaan met jongeren en de individuele trajectbegeleiding zijn daarbij elementen van kapitaal belang.
Referentie
Verhaeghe, F., De Dobbeleer, S., Peere, D., Derluyn, I. (2012). Een inburgeringsproject voor jongvolwassen nieuwkomers. Onuitgegeven onderzoeksrapport, UGent, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Vakgroep Orthopedagogiek en Sociale Agogiek.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Interculturaliteit, participatie, socialisatie, levensbeschouwing, maatschappelijke actie, cultuur, maatschappelijk belang/effect, vaardigheden/competenties, vorming, toekomstperspectief, welbevinden