Een onderzoek naar informatiezoekgedrag bij kinderen, tieners en jongeren

Auteurs

Schamp, J., Jongbloet, J., van der Kreeft, P., Van Havere, T., Reynaert, D., Steel, R., Frederix, J., Coone, A. (2013). 

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek wil de informatienetwerken rond kinderen, tieners en jongeren in kaart brengen met een klemtoon op fysieke personen in die netwerken. Hiermee doelt men op de ouders en de peergroep van de jongere, maar ook aan leerkrachten en jeugdwerkers. Toch kan men in het huidige medialandschap het groeiende sociale karakter van media technologie niet negeren. Het onderzoek stelt immers ook tot doel om deze informatienetwerken beter te gaan gebruiken. Volgende onderzoekvragen staan centraal in voorliggend onderzoek: Hoe wordt informatie verspreid via het sociale netwerk van kinderen, tieners en jongeren? Welk effect heeft deze informatie? Hoe kunnen jeugdinformatiewerkers inspelen op informatie in het sociale netwerk van kinderen, tieners en jongeren? De doelgroep wordt verdeeld in drie subgroepen (8 –11 jaar, 12 – 15 jaar en 16 – 22 jaar) Elke groep bevat 150 respondenten (totaal n=450). Er wordt gebruik gemaakt van een gestructureerde vragenlijst voor het kwantitatieve luik, en dagboeken en focusgroepen voor het kwantitatieve gedeelte. Uit de data blijkt dat sociale netwerken een cruciale rol vervullen, meer bepaald de ouders, vrienden en leerkrachten spelen een doorslaggevende rol bij informatieverstrekking. Ook wordt de digitale informatie steeds belangrijker. Daarnaast blijken toch ook traditionele media, zoals folders en brochures, enigszins overeind te blijven in de hedendaagse maatschappij waar digitale informatie alomtegenwoordig is.

Referentie

Schamp, J., Jongbloet, J., van der Kreeft, P., Van Havere, T., Reynaert, D., Steel, R., Frederix, J., Coone, A. (2013). Een onderzoek naar informatiezoekgedrag bij kinderen, tieners en jongeren. Gent: Hogent Faculteit Mens en Welzijn

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Algemene cijfers, gedrukte media, mediagebruik, ict, jeugd(sub)cultuur, maatschappelijk belang/effecten