Een participatief (actie)onderzoek met jongeren in de bijzondere jeugdzorg.
Auteurs
Carrette, V. (2003).

Abstract
In dit artikel wordt een recente onderzoeksvorm beschreven, namelijk participatief actieonderzoek. Deze benadert kinderen en jongeren als volwaardige participanten en medeonderzoekers aan het onderzoeksproces. Deze onderzoeksvorm wordt toegepast in het onderzoeks– en preventieproject ‘Opvoedingsondersteuning en Bijzondere Jeugdzorg’. Dit project kan beschouwd worden als een pilootproject die de methodieken ‘peer research’ en ‘verbetermethodieken’ in Vlaanderen introduceerde. Deze toepassing leidt tot het formuleren van meerwaarden en randvoorwaarden aan deze vorm van participatief actieonderzoek.
Referentie
Carrette, V. (2003). Een participatief (actie)onderzoek met jongeren in de bijzondere jeugdzorg. Tijdschrift voor jeugdrecht en Kinderrechten, 4, (3), 161-166.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Bijzondere jeugdzorg, opvoedingsondersteuning, participatie, participatief (actie)onderzoek, peer research, verbetermethodiek