Een participatief (actie)onderzoek met jongeren in de bijzondere jeugdzorg.

Auteurs

Carrette, V. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

In dit artikel wordt een recente onderzoeksvorm beschreven, namelijk participatief actieonderzoek. Deze benadert kinderen en jongeren als volwaardige participanten en medeonderzoekers aan het onderzoeksproces. Deze onderzoeksvorm wordt toegepast in het onderzoeks– en preventieproject ‘Opvoedingsondersteuning en Bijzondere Jeugdzorg’. Dit project kan beschouwd worden als een pilootproject die de methodieken ‘peer research’ en ‘verbetermethodieken’ in Vlaanderen introduceerde. Deze toepassing leidt tot het formuleren van meerwaarden en randvoorwaarden aan deze vorm van participatief actieonderzoek.

Onderzoeksfiche

Referentie

Carrette, V. (2003). Een participatief (actie)onderzoek met jongeren in de bijzondere jeugdzorg. Tijdschrift voor jeugdrecht en Kinderrechten, 4, (3), 161-166.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Bijzondere jeugdzorg, opvoedingsondersteuning, participatie, participatief (actie)onderzoek, peer research, verbetermethodiek