Een pedagogische invalshoek. Vrijheidsbeperkende maatregelen: een discussie tussen ‘angst’ en ‘vertrouwen’.

Auteurs

Bouverne-De Bie, M. (2001). 

 PDF-versie

Abstract

In deze bijdrage buigt de auteur zich over de pedagogische invalshoek van de discussie rond vrijheidsbeperkende maatregelen in de gehandicapten- en bijzondere jeugdzorg. Vooreerst wordt de ruimere, historischmaatschappelijke context geschetst. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op de discussie van sturing versus autonomie. In het laatste stuk wordt een visie op jeugdhulpverlening geschetst.

Onderzoeksfiche

Referentie

Bouverne-De Bie, M. (2001). Een pedagogische invalshoek. Vrijheidsbeperkende maatregelen: een discussie tussen ‘angst’ en ‘vertrouwen’. In S. Opdebeeck, & C. Van Audenhove (Eds.), De regels van het huis. Omgaan met vrijheidsbeperking in de gehandicaptenzorg en in de bijzondere jeugdzorg (pp.137-148). Leuven: Acco.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Bijdrage in reader

ISBN

90-334-4615-4

Trefwoorden

Bijzondere jeugdzorg, gehandicaptenzorg, jeugdhulpverlening, pedagogie, situationele vrijheidsbeperking, structurele vrijheidsbeperking, vrijheidsbeperking