Een pedagogische invalshoek. Vrijheidsbeperkende maatregelen: een discussie tussen ‘angst’ en ‘vertrouwen’.
Auteurs
Bouverne-De Bie, M. (2001)

Abstract
In deze bijdrage buigt de auteur zich over de pedagogische invalshoek van de discussie rond vrijheidsbeperkende maatregelen in de gehandicapten- en bijzondere jeugdzorg. Vooreerst wordt de ruimere, historischmaatschappelijke context geschetst. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op de discussie van sturing versus autonomie. In het laatste stuk wordt een visie op jeugdhulpverlening geschetst.
Referentie
Bouverne-De Bie, M. (2001). Een pedagogische invalshoek. Vrijheidsbeperkende maatregelen: een discussie tussen ‘angst’ en ‘vertrouwen’. In S. Opdebeeck, & C. Van Audenhove (Eds.), De regels van het huis. Omgaan met vrijheidsbeperking in de gehandicaptenzorg en in de bijzondere jeugdzorg (pp.137-148). Leuven: Acco.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in reader
ISBN
90-334-4615-4
Trefwoorden
Bijzondere jeugdzorg, gehandicaptenzorg, jeugdhulpverlening, pedagogie, situationele vrijheidsbeperking, structurele vrijheidsbeperking, vrijheidsbeperking