Een verkennend onderzoek naar regionale verschillen in studieprestaties in Vlaanderen en de oorzaken ervan.’
Auteurs
Kuppens T. & M. Elchardus (2003).

Abstract
De onderzoekers gaan na of er zich binnen Vlaanderen systematische regionale verschillen voordoen in studieprestaties op secundair en hoger onderwijsniveau. Daartoe werden 9 databanken geanalyseerd. De regionale verschillen blijken reëel en groot te zijn. Ze zijn daarenboven niet nieuw, bestaan al minstens tien jaar en werden in de loop van de laatste tien jaar zelfs groter. Studenten en leerlingen uit West-Vlaanderen doen het opvallend en systematisch beter, jongeren uit Brussel slechter. Dat laatste lijkt het gevolg van een meer algemene grootstedelijke problematiek; meer nog het wonen dan het schoollopen in Brussel leidt tot lagere slaagkansen. Het onderzoeksrapport gaat ook in op de verklaring van de vastgestelde verschillen. De belangrijkste verklaring ligt in regionale culturele verschillen. Deze veroorzaken de verschillen in studieprestaties niet rechtstreeks, maar vergroten aanzienlijk de kans op het uitbouwen van effectieve scholen die wel tot betere prestaties leiden in de eigen school en in de verdere schoolloopbanen van hun leerlingen.
Referentie
Kuppens T. & M. Elchardus (2003). ‘Een verkennend onderzoek naar regionale verschillen in studieprestaties in Vlaanderen en de oorzaken ervan.’ Eindrapport van het OBPWO-project OBPWO 01.05, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel, 2003.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Kansenongelijkheid, studieprestaties