Een verklaring van de in het secundair onderwijs bereikte eindpositie vanuit de gezinscontext, met bijzondere aandacht voor de eventuele rol van een echtscheiding van de ouders. LOA-rapport nr. 11.

Auteurs

Geluykens, K. & Van Damme, J. (2003). 

 PDF-versie

Abstract

Men volgde meer dan 6000 jongeren gedurende ongeveer tien jaar. Dit onderzoek, dat bekend staat als het LOSO-project (Longitudinaal Onderzoek Secundair Onderwijs), startte in september 1990 toen de gevolgde jongeren het secundair onderwijs aanvatten. Het was vooral gericht op het beschrijven en verklaren van de schoolloopbaan, waarbij in het bijzonder de invloed van het schoolmilieu centraal stond. In deze bijdrage richt men zich op de loopbaan doorheen het secundair onderwijs als geheel, en meer specifiek bekeek men de eindpositie die men bereikte: het al dan niet behalen van een diploma, in een bepaalde onderwijsvorm, zonder of met vertraging. Men brengt de eindpositie in verband met de variabele ‘echtscheiding ouders’. Nadien tracht men de bereikte eindpositie te verklaren in termen van een geheel van variabelen, waarbij men vooral geïnteresseerd is in de verklarende waarde van gezinsvariabelen, zoals – naast de eventuele echtscheiding van de ouders van de jongere – bijvoorbeeld ook de onderwijsgerichtheid van de ouders.

Referentie

Geluykens, K. & Van Damme, J. (2003). Een verklaring van de in het secundair onderwijs bereikte eindpositie vanuit de gezinscontext, met bijzondere aandacht voor de eventuele rol van een echtscheiding van de ouders. LOA-rapport 11. Leuven: Steunpunt LOA, Unit Onderwijsloopbanen.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Echtscheiding, eindpositie, onderwijs