Effecten en uitkomsten van het Erasmus+ Youth in Action Programma. Het perspectief van projectparticipanten en projectbegeleiders.
Auteurs
Stevens, F. & Desnerck, G. (2021).

Abstract
Erasmus+: Youth in Action is een programma van de Europese Unie waarlangs projecten in de brede
jeugdsector ondersteund worden. De algemene doelstelling is een bijdrage leveren aan het realiseren
van de algemene doelstellingen van het nieuwe kader voor Europese samenwerking in jeugdzaken.
Het wordt ook vernoemd in de nieuwe EU jeugdstrategie 2019-2027, waar Erasmus+: Youth in Action
uitdrukkelijk vernoemd wordt als een bron voor intercultureel leren en het empoweren van vooral
jongeren uit kansengroepen. Het jeugdluik Erasmus+ probeert sleutelcompetenties van jongeren te
bevorderen via niet-formeel en informeel leren. Dit verslag werd uitgevoerd door het Research-based
Analysis of European Youth Programmes (RAY) en meer specifiek door de Hogeschool WestVlaanderen. Het kwantitatief luik maakt gebruik van twee meetinstrumenten, namelijk een vragenlijst
voor deelnemers en een vragenlijst voor projectbegeleiders. In de vragenlijst komen verschillende
aspecten aan bod: competentievorming, persoonlijke ontwikkeling, Europese identiteitsvorming,
politieke en sociale attitudes, het gebruik van Youthpass, planning en uitvoering van een project bij de
projectbegeleiders, achtergrondvariabelen,… Uiteindelijk hebben 286 deelnemers en 50
projectbegeleiders de vragenlijst ingevuld.
Referentie
Stevens, F. & Desnerck, G. (2021). Effecten en uitkomsten van het Erasmus+ Youth
in Action Programma. Het perspectief van projectparticipanten en
projectbegeleiders. Howest.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport