Effective civic education: an educational effectiveness model for explaining students’ civic knowledge.

Auteurs

Isac, M. M., Maslowski, R., & van der Werf, G. (2011).

 PDF-versie

Abstract

WAT
In dit artikel wordt nagegaan wat de determinanten zijn van burgerschapseducatie in 28 landen. Er wordt aandacht besteed aan de kwaliteit van het onderwijs, tijd en mogelijkheden om maatschappelijke kennis te verwerven in de klas.

Methode
De data is afkomstig uit de internationale IEA CIVED studie. In totaal namen 28 landen, 4136 klassen en 93565 studenten van 14 jaar deel aan deze studie. De afhankelijke variabele is maatschappelijke kennis. Hiervoor werd een cognitieve test (38 multiple-choice items) afgenomen. Daarnaast werden er allerlei variabelen meegenomen op student, klas, school en land niveau. Er werden ook contextuele klas variabelen meegenomen zoals percentage meisjes, geaggregeerd aantal boeken, motivatie. Multilevel regressie analyses werden uitgevoerd om de relaties tussen de variabelen na te gaan.

Resultaten
• Het finale model verklaarde 7% van de variantie tussen studenten, 15% van de variantie tussen klassen en 5% van de variantie tussen landen

• Student level
o Meisjes scoren lager op maatschappelijke kennis dan jongens
o Het aantal boeken thuis en het aantal jaar dat ze denken dat ze nog gaan studeren heeft een sterk positieve relatie met maatschappelijke kennis o Een andere taal thuis spreken dan diegene waarin de test werd afgenomen heeft een negatief effect op maatschappelijke kennis.
o Meer blootstelling aan het journaal op tv heeft ook een positief effect op maatschappelijke kennis

• Klas level
o Een open klasklimaat (veel discussies, motiveren om zelf meningen te vormen) heeft een hogere score op maatschappelijke kennis tot gevolg
o Klassen waar studenten zich zeker genoeg voelen om deel te nemen aan activiteiten op school scoren hoger op maatschappelijke kennis
o Een hoog percentage meisjes maakt geen verschil o Hoe hoger het gemiddeld aantal boeken thuis en aantal jaar van verwachtte onderwijsvoortzetting in de klas, hoe hoger de score op maatschappelijke kennis
o Klassen met een meer heterogene samenstelling (gemiddeld aantal boeken en verwachtte onderwijsvoortzetting) scoren lager dan homogenere klassen

• Land niveau
o Hoe meer opleiding leerkrachten hebben genoten over burgerschapseducatie, hoe hoger de scores op maatschappelijke kennis
o Hoe hoger het percentage van de overheidsuitgaven dat voor onderwijs bestemt is, hoe lager de score op maatschappelijke kennis.
o Hoe hoger de decentralisatie van het onderwijssysteem in termen van financiële hulpbronnen, hoe hoger de score op maatschappelijke kennis

Referentie

Isac, M. M., Maslowski, R., & van der Werf, G. (2011). Effective civic education: an educational effectiveness model for explaining students’ civic knowledge. School Effectiveness and School Improvement, 22(3), 313–333.

Taal

Engels

Publicatievorm

Artikel in tijdschrift

Trefwoorden

Non-cognitieve waarden en vaardigheden, onderwijsvenieuwing