Effectiveness of Universal School-Based Programs to Prevent Violent and Aggressive Behavior.

Auteurs

Hahn, R., Fuqua-Whitley, D., Wethington, H., Lowy, J., Crosby, A., Fullilove, M., … Dahlberg, L. (2007).

 PDF-versie

Abstract

WAT Dit artikel is een review van universele, school programma’s die zich richten op de preventie van gewelddadig en agressief gedrag.

METHODE
Er werd in verschillende databases naar effectiviteit studies gezocht. Studies met n<20 werden weerhouden wegens gebrek aan betrouwbaarheid. In totaal werden 53 studies geselecteerd voor de review. Hiervan gebruikt 41 rechtstreeks uitkomsten zoals “Geobserveerde agressie, gewelddadig gedrag bij zichzelf of anderen”. Gemiddelde follow up periode bij de studies bedroeg 6 maanden. Van de 53 studies werden er 7 in kleuter, 28 in lagere, 30 in midden en 4 in secundaire scholen afgenomen. De focus ging van algemene geweldpreventie tot specifieke programma’s over pestgedrag, dating etc… Veel studies werden uitgevoerd in concentratie scholen of in buurten met hoge criminaliteitscijfers.

Er werden vergelijkingen gemaakt voor o studies met voor en na metingen en controle groepen.
o Studies met alleen nametingen en controle groepen
o Studies met voor en na metingen maar zonder controle groepen

RESULTATEN
• Voor alle onderwijsniveaus samen was er een 15% relatieve afname van gewelddadig gedrag bij studenten die deel hadden genomen aan het programma. De effecten van school programma’s werden gevonden op alle onderwijsniveaus. Van 7,3% reductie bij middenscholen, 35-29% reductie van gewelddadig gedrag bij studenten uit het secundair onderwijs tot 18% bij leerlingen uit het basisonderwijs. In de kleuterschool bedroeg de afname van gewelddadig gedrag 32%.
• Alle interventie strategieën die werden gebruikt (informatieve, cognitieve, affectieve, sociale vaardigheden training) waren geassocieerd met een afname van gewelddadig gedrag. Eveneens waren de verschillende thema’s (antisociaal gedrag, pesten, dating violence) geassocieerd met verminderd gewelddadig gedrag.
• De effecten van programma’s in lage SES scholen of scholen in een omgeving met hoge criminaliteit cijfers werden vergeleken met scholen zonder deze karakteristieken. In omgevingen met lage SES, hoge criminaliteitscijfers is een afname (39.2%) van gewelddadig gedrag te zien. In omgevingen die deze karakteristieken hadden werd een afnamen van (21%) gerapporteerd.
• Indien de scholen die uit meer dan 50% zwarte studenten bestaan werd een vermindering van 14.9% in gewelddadig gedrag waargenomen tegenover 17.7% in scholen met meer dan 50% blanke leerlingen.
• Er werd geen relatie gevonden tussen de duur van het programma en afname van gewelddadig gedrag. Meer blootstelling aan een interventie programma zorgt dus niet noodzakelijk voor een grotere afname.
• De review geeft aan dat er sterk bewijs bestaat dat universele geweld preventie programma’s op school leiden tot een afname van gewelddadig gedrag en dit doorheen alle onderwijsniveaus

Referentie

Hahn, R., Fuqua-Whitley, D., Wethington, H., Lowy, J., Crosby, A., Fullilove, M., … Dahlberg, L. (2007). Effectiveness of Universal SchoolBased Programs to Prevent Violent and Aggressive Behavior. American Journal of Preventive Medicine, 33(2), S114–S129.

Taal

Engels

Publicatievorm

Artikel