‘En dan maar verder kijken …’ Onderwijs- en werktrajecten van jongeren: een longitudinaal onderzoek.
Auteurs
du Bois-Reymond, M., Plug, W. te Poel, Y. & Ravesloot, J. (2001).

Abstract
In dit artikel werden data van een longitudinaal onderzoek over de onderwijs- en werktrajecten van jongeren gepresenteerd. De data werden verkregen uit biografische interviews met ongeveer 100 jongeren tussen de 16-en 19 jaar in 1988 en dan nog eens in 1997, als ze rond de 20 jaar zijn. De data wijzen grote variaties aan tussen de verschillende trajecten, dit heeft te maken met beslissingen die gemaakt werden tijdens de overgang van jeugd naar jongvolwassenheid. Naast normaal – biografische trajecten, komen alle soorten van combinaties van trajecten of wisseltrajecten voor bij zowel jongens als meisjes, dit toont aan dat de keuzemogelijkheden, maar ook de risico’s groter geworden zijn in vergelijking met het verleden. De verschillende types van trajecten komen overeen met hoe de jongeren denken over de combinatie van werk en zorgtaken.
Referentie
du Bois-Reymond, M., Plug, W. te Poel, Y. & Ravesloot, J. (2001). ‘En dan maar verder kijken…’ Onderwijs- en werktrajecten van jongeren: een longitudinaal onderzoek. Mens en maatschappij, 76, (1), 5-21.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Arbeidstraject, combinatie werk – gezin, opleidingstraject, rolpatronen, schoolverlaten