Endorsement of Assimilationism among Ethnic Minority and Majority Youth in a Multination–Multiethnic Context: The Case of Brussels.
Auteurs
Teney, C. (2011).

Abstract
Dit onderzoek onderzocht de attitudes naar zwakke en sterke assimilatie in een steekproef van 3121 leerlingen in 70 scholen uit het secundair onderwijs in Brussel door middel van multilevel lineaire regressie. Onder controle van sociaal-demografische variabelen steunden sommige etnische minderheidsgroepen zwakke assimilatie in grotere mate dan de meerderheid. Bij de meerderheidsgroep hadden Franstalige Belgen gelijkaardige attitudes ten aanzien van assimilatie dan Nederlandstalige Belgen. Intergroep vriendschappen bij leerlingen met migratie roots was sterk gerelateerd aan steun voor sterke assimilatie. Leerlingen met migratie roots die institutionele discriminatie ervaarden ten aanzien van etnische minderheden steunden sterke assimilatie in mindere mate. Bij de meerderheid was de perceptie dat mensen met migratie roots slachtoffers zijn van discriminatie positief gerelateerd aan steun voor zwakke assimilatie. Identificatie van de meerderheidsgroep met de eigen ingroep was niet gerelateerd aan assimilatie.
Referentie
Teney, C. (2011). Endorsement of Assimilationism among Ethnic Minority and Majority Youth in a Multination–Multiethnic Context: The Case of Brussels. European Sociological Review, 27(2), 212–229. http://doi.org/10.1093/esr/jcq003
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Journal Article