Engendering Culture: The Relationship of Gender Identity and Pressure for Gender Conformity with Adolescents’ Interests in the Arts and Literature.
Auteurs
Lagaert, S., Van Houtte, M., & Roose, H. (2017).

Abstract
Onderzoek geeft aan dat vrouwen meer interesse hebben in “highbrow” cultuur (d.z. de kunsten – kunst, muziek en theater – en literatuur) dan mannen. Huidige verklaringen voor de grotere betrokkenheid bij highbrow culturele activiteiten focust vooral op volwassenen, overdrijft klasse-, werk- en culturele capaciteit-verwante verklaringen, en brengt de identiteit-gerelateerde en interactionele mechanismen niet aan het licht achter het ‘vergenderen’ van smaak tijdens socialisatie. In de huidige studie wordt gender identiteit theorie en een “doing gender” perspectief gebruikt om culturele smaak verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke adolescenten te begrijpen. Aan de hand van multilevel analyses bij een random steekproef van 5227 Vlaamse 1e middelbaar scholieren (Mleeftijd = 12.18) die een vragenlijst invulden in de klas, vonden we dat een hogere gender typicaliteit (d.i. het identificeren als een typische man of vrouw) en hogere druk om aan de gender stereotypen te voldoen geassocieerd zijn met licht hogere interesses in kunst-, theater-, en literatuur-gerelateerde activiteiten bij jonge vrouwen, maar met veel lagere highbrow interesses bij jonge mannen. Dit verschil duidt op het belang van identiteit gerelateerde processen en interactionele conformistische druk die de ‘vergendering’ van culturele smaak versterken.
Research indicates that women are more interested in highbrow culture (i.e., the arts—art, music, and theatre— and literature) than men are. Current explanations for women’s higher involvement in highbrow cultural activities primarily focus on adults; overemphasize class-, work- and cultural capitalrelated explanations; and do not uncover the identity-related and interactional mechanisms behind the gendering of taste during socialization. In the present paper we use gender identity theory and a Bdoing gender^ perspective to understand cultural taste differences between male and female adolescents. Using multilevel analyses on a random sample of 227 Flemish 7th graders (Mage = 12.18) who completed a survey in their classrooms, we find that higher gender typicality (i.e., identification as a typical male or female) and higher pressure to conform to gender stereotypes are associated with slightly higher interests in arts-, theatre-, and literature-related activities for young women, but with much lower highbrow interests for young men. This difference indicates that identity-related processes and interactional conformity pressures are important mechanisms reinforcing the gendering of cultural tastes. Implications for research on gender, class, and cultural capital, as well as potential ways to make schools safe environments for the expression of gender non-stereotypical cultural tastes, are discussed.
Referentie
Lagaert, S., Van Houtte, M., & Roose, H. (2017). Engendering Culture: The Relationship of Gender Identity and Pressure for Gender Conformity with Adolescents’ Interests in the Arts and Literature. Sex Roles
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1007/s11199-017-0738-y
Trefwoorden
Adolescentie, culturele capaciteit, culturele participatie, , druk tot genderconformiteit gender, gender gap, gender identiteit, highbrow culturele smaak, kunsten