Entangled identities and acculturation: Comparing majority and minority adolescents’ multiple identity profiles in Belgium.

Auteurs

Maene, C., Van Rossem, R., & Stevens, P. (2021).

 PDF-versie

Abstract

Deze studie gaat in op recente kritiek op Berry’s acculturatiemodel door (1) rekening te houden met meer
complexe uitingen van “belonging” en door (2) het belang van regionalisme (of het onderscheid tussen nationale
en regionale (/subnationale) contexten) te testen in het begrijpen van acculturatiepatronen. Data van de School,
Identiteit en Samenleving-enquête, die informatie bevat over 3510 adolescenten van 64 scholen uit de drie
gewesten, worden gebruikt om specifieke hypothesen voor de Belgische case te testen. Er worden drie
meervoudige identiteitsprofielen geselecteerd voor adolescenten uit migrantengezinnen, en vier meervoudige
identiteitsprofielen voor adolescenten uit niet-migrantengezinnen. De bevindingen tonen aan dat meervoudige
identificatie voor adolescenten uit migrantengezinnen vaker een conflictueuze dan een geïntegreerde ervaring
is. Deze onverenigbaarheid is niet aanwezig bij adolescenten uit niet-migrantengezinnen. Kleine maar
betekenisvolle variaties van deze meervoudige identiteitsprofielen komen voor tussen de drie gewesten. In
Brussel hebben adolescenten een grotere kans om zich in het geïntegreerde identiteitsprofiel te bevinden.
This study considers recent criticism levelled at Berry’s acculturation model by (1) taking into account more
complex expressions of belonging and by (2) testing the importance of regionalism (or the distinction between
national and regional (/subnational) contexts) in understanding acculturation patterns. Data of the School,
Identity and Society-survey, which contains information on 3510 adolescents from 64 schools selected from the
three regions is employed to test specific hypotheses for the Belgian case. Three multiple identity profiles are
selected for adolescents from migrant families, and four multiple identity profiles for adolescents from nonmigrant families. The findings show that multiple identification for adolescents from migrant families is more
often a conflicting than integrated experience. This incompatibility is not present for adolescents from nonmigrant families. Small but meaningful variations of these multiple identity profiles occur among the three
regions. In Brussels adolescents have a higher chance to be in the integrated identity profile.

Referentie

Maene, C., Van Rossem, R., & Stevens, P. (2021). Entangled identities and
acculturation: Comparing majority and minority adolescents’ multiple identity
profiles in Belgium. International Journal of Intercultural Relations, 85, 112-121.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.09.004

Trefwoord(en)

Meervoudige identiteit, acculturatie, Berry, integratie, Latent profile analysis, regio’s