Environmental factors associated with perceived cycling safety along adolescents’ home-to-school routes.

Auteurs

Benoit, S., Van Dyck, D., Storme, T., Witlox, F., Cardon, G., Schipperijn, J., Verstockt, S., Lauwers, D. & Van de Weghe, N. (2022)

 PDF-versie

Abstract

In Vlaanderen (België) leggen adolescenten (12-18 jaar) één op de drie trajecten tussen thuis en school met de fiets af. Helaas gebeuren de meeste fietsongelukken eveneens bij deze groep. Hoewel onderzoek en beleid pleiten voor veiligere schoolomgevingen is hun focus vaak beperkt tot een afgebakende zone rond de schoolpoort. Niet enkel de schoolomgeving, maar ook het traject naar de school en de ervaring van adolescenten daarmee zouden in overweging moeten worden genomen bij het uittekenen van het fietsbeleid. Daarom onderzoeken we de gepercipieerde fietsveiligheid en de relatie daarvan met de omgeving van de thuis-schoolroutes van adolescenten in Vlaanderen. Data werden verzameld aan de hand van een location based service ontworpen voor middelbare scholen [nota JOP: hier gaat het om een ‘Fietsbarometer’ waarbij jongeren de route uittekenen op een digitale kaart en (delen van) het fietstraject beoordelen]. Correlaties tussen gepercipieerde fietsveiligheid en een brede waaier aan zowel subjectieve als objectieve omgevingsdata worden geanalyseerd aan de hand van multilevel lineaire regressies, op het niveau van de routes, wegsegmenten en kruispunten. De modellen tonen aan dat het verkeersvolume en de fietsinfrastructuur het sterkste samenhangen met de gepercipieerde veiligheid, alsook de data met betrekking tot ongelukken. Daarom geloven we erin dat een vermindering van verkeersvolume en verbetering van de fietsinfrastructuur zullen bijdragen aan de gepercipieerde veiligheid tijdens het fietsen bij adolescenten. Verder bevestigen de resultaten de meerwaarde van location based service in de ontwikkeling van proactief en stimulerend fietsbeleid.

In Flanders (Belgium), one in three journeys between home and school by adolescents (12–18 years) is made by bike. Sadly, most cycling accidents also occur in this age group. Although research and cycling policies advocate for safer school environments, their focus is often limited to a restricted area near the school gate. Not only school environments but also trajectories to school and adolescents’ experience along it should be considered when designing cycling policies. Therefore, we investigated perceived cycling safety and its relation with the environment along home-to-school routes of adolescents in Flanders. Data were collected using a location based service (LBS) developed for secondary schools. Relations between perceived cycling safety and a wide range of both subjectively scored and objectively measured environmental data were analysed using multilevel linear regressions, at the level of routes, road segments, and intersections. The models show that traffic volume and cycling infrastructure have the strongest associations with perceived safety, and that accident data have a significant relation as well. Therefore, we believe that decreasing traffic volume and enhancing cycling infrastructure will increase adolescents’ cycling safety perception. Furthermore, the results of this study underline the promising value of LBS to develop proactive and stimulating cycling policies.

Referentie

Benoit, S., Van Dyck, D., Storme, T., Witlox, F., Cardon, G., Schipperijn, J., Verstockt, S., Lauwers, D. & Van de Weghe, N. (2022). Environmental factors associated with perceived cycling safety along adolescents’ home-to-school routes. Journal of Location based Services, 16(3), 208-243.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/17489725.2022.2107245

Trefwoorden

Gepercipieerde fietsveiligheid; adolescenten; thuis-schoolroute; omgevingsfactoren; GIS