Ervaring en ongevalbetrokkenheid. Casestudy bij Limburgse schoolgaande jongeren.
Auteurs
Willems, B. & Nuyts, E. (2005).

Abstract
De ongevallenbetrokkenheid van jongeren wordt door twee groepen van factoren bepaald: leeftijdsgerelateerde factoren en ervaringsgerelateerde factoren. Deze studie werd uitgevoerd om bij de groep van eerste- en tweedejaars van twee hogescholen en de universiteit in Limburg na te gaan of de rijervaring (ervaringsgerelateerde factoren) effectief invloed uitoefent op de ongevallenbetrokkenheid van jongeren. Het empirisch onderzoek besproken in dit rapport wordt grotendeels gekaderd binnen de resultaten van een literatuurstudie die eerder door het Steunpunt Verkeersveiligheid werd uitgevoerd. Van 1864 jongeren die hun rijbewijs reeds behaalden, werden aan de hand van een korte vragenlijst persoonlijke gegevens verzameld (geslacht, leeftijd en type rijopleiding, datum rijbewijs), ongevalgegevens (datum ongeval, moment van de dag, moment van de week, met en zonder passagiers) alsook blootstellinggegevens (per moment van de dag, per moment van de week, met en zonder passagiers,…). Op basis van deze gegevens werd een model geconstrueerd dat de ongevallenbetrokkenheid van jongeren kan voorspellen. De resultaten van het model gaven aan dat het aantal ongevallen stijgt met een stijgende blootstelling, en dit aantal is het hoogst in de laagste ervaringsperiode (minder rijervaring). Ook werden jongeren relatief meer betrokken bij verkeersongevallen gedurende de dag en door de week. Van de persoonlijke variabelen had enkel het type rijopleiding enige voorspellende waarde (maar niet het geslacht). De resultaten worden besproken in het licht van de huidige rijopleidingen.
Referentie
Willems, B. & Nuyts, E. (2005). Ervaring en ongevalbetrokkenheid. Casestudy bij Limburgse schoolgaande jongeren. Diepenbeek: Steunpunt Verkeersveiligheid.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Rapport
Trefwoorden
Verkeersonveiligheid