Ethnic composition of the primary school and educational choice: Does the culture of teacher expectations matter?

Auteurs

Thys, S., & Van Houtte, M. (2016).

 PDF-versie

Abstract

De auteurs onderzoeken of de verwachtingen van leerkrachten op het school-niveau de relatie medieert tussen de etnische samenstelling van scholen en de onderwijs keuze bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs in Vlaanderen. Hiërarchische logistische modellen werden geschat met behulp van gegevens van 1049 leerlingen en 471 leerkrachten uit 36 scholen lager onderwijs in Gent en Antwerpen. De resultaten tonen aan dat de onderwijs keuzes van leerlingen ambitieuzer zijn in etnisch diverse scholen. Deze ambities worden getemperd door verwachtingen van leerkrachten op school-niveau (die lager zijn in zulke scholen). Dit onderzoek toont de belangrijke rol van de verwachtingen van leerkrachten aan voor de ontwikkeling van studenten in de steeds diverser wordende Vlaamse scholen.

Referentie

Thys, S., & Van Houtte, M. (2016). Ethnic composition of the primary school and educational choice: Does the culture of teacher expectations matter? Teaching and Teacher Education, 59, 383–391. http://doi.org/10.1016/j.tate.2016.06.011

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

 Journal Article

Trefwoorden

Social ongelijkheid, onderwijskeuze, primair onderwijs, etnische compositie, verwachtingen van leerkrachten