Ethnic school context and the national and sub-national identifications of pupils.

Auteurs

Agirdag, O., Van Houtte, M., & Van Avermaet, P. (2011).

 PDF-versie

Abstract

In verschillende Europese landen pleiten beleidsmakers voor educatieve desegregatie om de nationale identificaties van leerlingen te bevorderen. Daar er weinig empirische evidentie is dat dergelijk beleid ondersteunt, en omdat theoretici die werken rond sociale identiteit het belang van de context benadrukken, onderzoekt dit artikel de impact van de etnische schoolsamenstelling – gemeten door het aandeel van jongeren met migratieachtergrond en etnische heterogeniteit – op de nationale (Belgische) en sub-nationale (Vlaamse) identificatie van studenten. Het artikel is gebaseerd op een vragenlijst afgenomen bij 2,845 leerlingen (leeftijd 10-12 jaar) in 68 Vlaamse basisscholen. Multi-level analyse toont aan dat er verschillende effecten zijn voor jongeren met en jongeren zonder migratieachtergrond. Terwijl het aandeel jongeren met migratieachtergrond op school negatief geassocieerd is met de identificaties van studenten met migratieachtergrond, is het positief geassocieerd met de identificaties van studenten zonder migratieachtergrond. In het algemeen is de etnische heterogeniteit van de school negatief geassocieerd met de nationale en sub-nationale identificaties van studenten. De bevindingen tonen aan dat de relatie tussen de etnische schoolsamenstelling en de identificaties van studenten gemedieerd wordt door de interetnische vriendschappen van studenten. De gevolgen van deze bevindingen voor beleid in het educatief domein worden uiteengezet in de discussie. In various European countries, policy-makers strive for educational desegregation to enhance pupils’ national identifications. Since little empirical evidence supports such a policy and social identity theorists emphasize the importance of context, this article examines the impact of ethnic school composition – measured by the proportion of non-natives and ethnic heterogeneity – on the national (Belgian) and sub-national (Flemish) identifications of pupils. Multi-level data analyses from the surveying of 2,845 pupils (aged 10-12) in sixty-eight Flemish primary schools reveal differential effects for natives and non-natives. While the www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 proportion of non-natives at school is negatively associated with non-native pupils’ identifications, it is positively related to native pupils’ identifications. In general, the ethnic heterogeneity of the school is negatively associated with pupils’ national and sub-national identifications. Our findings indicate that the relation between ethnic school composition and pupils’ identifications is mediated by the latter’s inter-ethnic friendships. The consequences of these findings for educational policy are discussed.

Referentie

Agirdag, O., Van Houtte, M., & Van Avermaet, P. (2011). Ethnic school context and the national and sub-national identifications of pupils. Ethnic and Racial Studies, 34(2), 357–378.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel