Ethnicity, self-concept, and school belonging: effects on school engagement.

Auteurs

Singh, K., Chang, M., & Dika, S. (2010).  

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek ging de relatie tussen zelf-concept, het behoren op school, schools engagement en onderwijsprestaties na bij blanke en Afro-Amerikaanse studenten. De studie werd afgenomen bij 373 leerlingen uit het secundair onderwijs, waarvan 163 Afro-Amerikaanse studenten en 210 blanke studenten. Er werden vergelijkende t-testen uitgevoerd en multivariate regressie analyses. Resultaten tonen aan dat er significante etnische verschillen zijn in zelf-concept en schools engagement, maar geen significant verschil in het behoren op school. De onderwijsprestatie verschillen waren ook significant. Blanke studenten scoorden hoger op zelfgerapporteerde behaalde punten. In het regressie model bleek zelf-concept geen significante voorspeller van academische prestaties voor Afro-Amerikaanse studenten, behoren op school had wel en significant effect. Zowel zelf-concept en schools engagement waren significant hadden een significant effect op onderwijsprestaties voor de blanke studenten.

Referentie

Singh, K., Chang, M., & Dika, S. (2010). Ethnicity, self-concept, and school belonging: effects on school engagement. Educational Research for Policy and Practice, 9(3), 159–175.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel in tijdschrift

Trefwoorden

Algemene cijfers, Non-cognitieve waarden en vaardigheden, Diversiteit, Studieprestaties