Etnische discriminatie op school: ervaringen van adolescenten met een migratieachtergrond.

Auteurs

D’hondt, F., Van Houtte, M., & Stevens, P. (2015).

 PDF-versie

Abstract

Wie behoort tot een etnische minderheid, krijgt vaak niet dezelfde kansen om een succesvol gezond en gelukkig persoon te zijn, enkel omdat hij geen etnische Belg is. Volwassenen worden, bijvoorbeeld, gediscrimineerd op de huizenmarkt of op de arbeidsmarkt (Baert, Cockx, Gheyle, & Vandamme, 2013; Van der Bracht, Coenen & Van de Putte, 2014). Maar wat zijn de ervaringen van adolescenten met een migratieachtergrond? Hoe vaak worden adolescenten op school geconfronteerd met etnische discriminatie door leerlingen of leerkrachten? Verschilt deze ervaring volgens de context van de school? En hoe reageren adolescenten hier het vaakst op? Om deze vragen te beantwoorden wordt in dit artikel gebruik gemaakt van een vragenlijst ingevuld door 1160 leerlingen in Vlaamse secundaire scholen met niet-Westerse roots, waar ze onder andere aangaven in welke mate ze zich gediscrimineerd voelen door hun leerkrachten en medeleerlingen omwille van hun etniciteit. In de conclusie pleiten de auteurs ervoor om meer erkenning te geven aan het feit dat etnische discriminatie een probleem is in onze samenleving en in het onderwijs. De auteurs gaan daarbij in op hoe beleidsmakers, scholen en leerkrachten in kunnen spelen op de noden en kwetsbaarheden van adolescenten met een migratieachtergrond.

Referentie

D’hondt, F., Van Houtte, M., & Stevens, P. (2015). Etnische discriminatie op school: ervaringen van adolescenten met een migratieachtergrond. Welwijs, 26(4), 3–6.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Diversiteit, kansenongelijkheid.