Etnocentrisme in de school. De invloed van de context en cultuur.
Auteurs
Kavadias, D. (2000).

Abstract
Het onderwijs is een van de weinige instituties waarmee een samenleving zichzelf vorm geeft. De school wordt logischerwijze hoe langer hoe meer beschouwd als de omgeving bij uitstek waarin positieve waarden, zoals verdraagzaamheid moeten worden gestimuleerd, en negatieve houdingen zoals racisme, worden geweerd. Van de scholen wordt verwacht dat zij naast hun traditionele pedagogische taken dus ook aan racismebestrijding doen. Vorig onderzoek toonde aan dat de scholen een bijdrage kunnen leveren tot het tegengaan van etnocentrisme bij leerlingen. Hierbij viel op dat er grote verschillen bestonden volgens het gevolgde onderwijstype: leerlingen uit het algemeen secundair onderwijs (ASO) zijn minder etnocentrisch ingesteld dan leerlingen uit het technisch (TSO) of het beroepssecundair onderwijs (BSO). Daarnaast viel ook op dat de smaakvoorkeuren en de indicatoren voor mediagebruik een sterkere impact bleken te hebben, dan de sociaal-economische kenmerken van de leerlingen. Het doel van de huidige bijdrage is na te gaan op welke manier scholen een invloed hebben op het etnocentrisme van leerlingen, waarbij de aandacht uitgaat naar de interactie tussen mediagebruik en sociaaleconomische situatie, evenals naar de subculturele kenmerken van de leerlingen uit de verschillende onderwijstypen. Deze analyse wordt uitgevoerd op een representatief databestand, vergaard in 63 scholen, bij 4722 leerlingen, aan de hand van multilevel strucurele modellen.
Referentie
Kavadias, D. (2000). Etnocentrisme in de school. De invloed van context en cultuur. Conference proceeding, paper voorgedragen op de 9de Sociaal Wetenschappelijke Studiedagen, Amsterdam, 2 & 3 mei, 2000.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Conference proceeding
Trefwoorden
Attitudes, burgerzin, cultureel kapitaal, culturele socialisatie, cultuurparticipatie, democratie, etnocentrisme, extracurriculaire activiteiten, extreemrechts, formeel curriculum, levensbeschouwelijke socialisatie, media, mediavoorkeur, muziekvoorkeuren, opleidingsniveau, opvattingen, opvoeden, peer group, politieke socialisatie, racisme, smaakvoorkeur, sociale achtergrond, sociale herkomst, sociale ongelijkheid, socialisatie, subcultuur, televisievoorkeuren, tolerantie, verborgen curriculum, verborgen leerplan, verenigingsleven, vrije tijd, waarden