Evaluatieonderzoek. Time-outprojecten in Vlaanderen.

Auteurs

Deceur, E., Decraene, S. & Vettenburg, N. (2005).  

 PDF-versie

Abstract

In dit onderzoeksrapport worden time-outprojecten onder de loep genomen. Scholen worden vaak geconfronteerd met situaties waarvoor de bestaande orde- en tuchtmaatregelen tekort schieten. Time-out kan een alternatief bieden. Hierbij worden de jongeren tijdelijk uit de school genomen om de problematische situatie te deblokkeren en hen na een aantal weken terug school te laten lopen in het reguliere onderwijs. Dit onderzoeksrapport probeert een zicht te krijgen op de lopende time-outprojecten in Vlaanderen en tracht een evaluatie te maken van time-out als werkvorm. Dit houdt in dat de resultaten van de tweevoudige doelstelling, namelijk reïntegratie van de jongere in de school en schoolverandering ter preventie van schooluitval, nagegaan worden. De time-outprojecten worden ook gepositioneerd binnen het geheel van initiatieven binnen de onderwijs- en de welzijnssector. Na een korte literatuurstudie betreffende maatschappelijke kwetsbaarheid, preventie en het drielijnenmodel in leerlingenbegeleiding komt het empirisch luik aan bod. Alle Vlaamse secundaire scholen en CLB’s werd een vragenlijst opgestuurd. Vervolgens werden voor de evaluatie een aantal projecten eruit genomen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Deceur, E., Decraene, S. & Vettenburg, N. (2005). Evaluatieonderzoek. Time-outprojecten in Vlaanderen. Onuitgegeven onderzoeksrapport, UGent, Vakgroep Sociale Agogiek.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Diversiteit, probleemgedrag, sancties/maatregelen, secundair onderwijs, zorg, begeleiding, ondersteuning