Evaluatievoorkeuren van studenten en hun ervaringen met een portfolio: beïnvloeden deze factoren de studieaanpak?
Auteurs
Baeten, M., Struyven, K. & Dochy, F. (2009).

Abstract
In het hoger onderwijs worden tal van initiatieven genomen om de evaluatiepraktijk te vernieuwen. In deze studie wordt nagegaan of studenten een portfolio als voorbeeld van een nieuwe evaluatievorm appreciëren en of een portfolio studenten stimuleert tot een sterkere diepgaande studieaanpak. De participanten zijn 138 eerstejaarsstudenten uit de professionele bachelor office management die het opleidingsonderdeel ‘Interculturele communicatie en training’ volgden in een portfoliogebaseerde leeromgeving. De resultaten van deze studie tonen aan dat studenten de voorkeur geven aan een traditioneel schriftelijk gesloten-boekexamen met tijdslimiet boven een portfolio. Bovendien hanteren studenten geen sterkere diepgaande studieaanpak in deze portfoliogebaseerde leeromgeving, maar neemt het gebruik van de oppervlakkige studieaanpak significant toe. Deze oppervlakkige studieaanpak is echter niet lonend voor studenten, aangezien deze variabele een significant negatieve voorspeller is van de scores op het portfolio.
Referentie
Baeten, M., Struyven, K. & Dochy, F. (2009). Evaluatievoorkeuren van studenten en hun ervaringen met een portfolio: beïnvloeden deze factoren de studieaanpak? Tijdschrift voor Hoger onderwijs, 27, (3), 171-180.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
0168-1095
Trefwoorden
Hoger onderwijs, onderwijsvernieuwing, studieprestaties