Evaluation of a high school peer group intervention for at risk youth.

Auteurs

Cho, H., Halfors, D. & Sanchez, V. (2005).  

 PDF-versie

Abstract

Het doel van dit onderzoek is om de effectiviteit van ‘Reconnecting Youth’ na te gaan, een preventieprogramma voor risicokinderen in de middelbare school.Data zijn van een grote steekproef in twee stedelijke schooldistricten. In totaal werden 1218 studenten bevraagd: 50% mannen, met een gemiddelde leeftijd van 15 jaar. Dit onderzoek test of positieve effectiviteit kan gevonden worden en of negatieve gedragseffecten voorkomen wanneer jeugd met hoge risico’s geclusterd wordt. Hoewel gemengde effecten van het programma werden geregistreerd meteen na de interventie, werden enkel negatieve effecten gevonden na een verloop van 6 maanden. Deze negatieve resultaten zijn minder optimale scores voor angst, schoolverbondenheid, binding met peers en hoge-risicogedrag. Er is dus weinig empirisch draagvlak voor dit programma.

Referentie

Cho, H., Halfors, D. & Sanchez, V. (2005). Evaluation of a high school peer group intervention for at risk youth. Journal of Abnormal Child Psychology, 33, (3), pp.363-374

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Gedrags- en emotionele problemen