“Everything under control?”: Privacy control salience influences both critical processing and perceived persuasiveness of targeted advertising among adolescents.
Auteurs
Zarouali, B., Poels, K., Ponnet, K., & Walrave, M. (2018).

Abstract
Gezien het feit dat adolescenten constant interageren met de gebruikersinterface van een sociale netwerksite, kan dit een strategische plaats zijn om privacy-gerelateerde kwesties aan te kaarten. Deze studie onderzoekt of en hoe functies voor privacybeheer, ingebed in Facebook’s gebruikersinterface, zouden kunnen dienst doen als een aanwijzing om adolescenten te beïnvloeden in hun kritisch verwerken en vermeende overtuigingskracht van gerichte reclame. Om dit te onderzoeken, werd een experimenteel onderzoek met 178 adolescenten van 14 tot 16 jaar oud uigevoerd. De resultaten tonen aan dat het verhogen van de opvallendheid van privacycontrole door elementen in de gebruikerstinterface, leidt tot meer kritisch verwerken van gerichte reclame; tegelijkertijd evalueren adolescenten gerichte reclame als meer effectief, overtuigend en betrouwbaar (d.w.z. een toename in waargenomen overtuigingskracht), wanneer ze een hogere privacy controle gewaarworden. Dit onderzoek identificeert ook twee onderliggende mechanismen waardoor deze effecten ontstaan: waargenomen controle en zelfredzaamheid. Gebaseerd op deze bevindingen worden theoretische bijdragen en praktische implicaties bediscussieerd om reclamecampagnes op sociale netwerksites te optimaliseren op een verantwoordelijke en privacy-beschermende manier.
Given that adolescents continuously interact with the user interface of a social networking site, it might be a strategic place to address privacy-related issues. This study investigates whether and how privacy control features embedded in Facebook’s user interface could serve as a cue to influence adolescents in their critical processing and perceived persuasiveness of targeted advertisements. To test this, an experimental study among 178 adolescents aged 14-16 years was conducted. Results reveal that increasing privacy control salience by means of user interface elements leads to more critical processing of targeted advertising; at the same time, when adolescents perceive a higher privacy control, they also evaluate a targeted ad as more effective, convincing and reliable (i.e., increase in perceived persuasiveness). The study further identifies two underlying mechanisms by which these effects operate: perceived control and self-efficacy. Based on these findings, theoretical contributions and practical implications are discussed to optimize advertising campaigns on social networking sites in a responsible and privacy-protective way.
Referentie
Zarouali, B., Poels, K., Ponnet, K., & Walrave, M. (2018). “Everything under control?”: Privacy control salience influences both critical processing and perceived persuasiveness of targeted advertising among adolescents. Cyberpsychology – Journal of Psychosocial Research on Cyperspace, 12(1)
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.5817/CP2018-1-5
Trefwoord(en)
Reclame, privacy controle, Facebook, kritisch verwerken, overtuigen