Exploring adolescent & youth worker perspectives in co-creating a smoking prevention intervention
Auteurs
Demeester, B., Willems, S., Leta, K., Bradt, L., Lauwerier, E., & Verloigne, M. (2025).

Abstract
Het beginnen met roken treft onevenredig veel bepaalde bevolkingsgroepen, waaronder adolescenten die maatschappelijk kwetsbaar zijn. Co-creatie, een innovatieve aanpak, draagt bij aan de ontwikkeling van interventies op maat die de verschillen in rookinitiatie aanpakken. Voor dit onderzoek werd een rookpreventie-interventie ontwikkeld in co-creatie met adolescenten en jongerenwerkers van twee organisaties voor jongerenwelzijnswerk. Dit artikel analyseert de perspectieven van de deelnemers aan dit co-creatieproces. De gegevens werden achtereenvolgens verzameld tijdens het co-creatieve interventieontwerp en bestonden uit twee focusgroep discussies met elk zeven jongeren (waarvan er zes deelnamen aan beide focusgroepen) en semigestructureerde interviews met vijf jongerenwerkers. Er werd een reflexieve thematische analyse uitgevoerd. Uit de gegevens kwamen drie hoofdthema’s naar voren die het co-creatieproces weergeven: actieve betrokkenheid en engagement, betekenisgeving en capaciteitsopbouw. Deze thema’s werden beïnvloed door specifieke contextuele factoren (d.w.z. de fysieke omgeving van sociaalwerkorganisaties voor jongeren en de sociale context, zoals groepsdynamiek) en lieten dynamische interacties zien, in plaats van onafhankelijk van elkaar te bestaan. Dit onderzoek geeft inzicht in de samenwerkingsdynamiek en -processen die naar voren kwamen tijdens ons co-creatieproces, waardoor we aanbevelingen kunnen doen voor toekomstige co-creatieprojecten. Innovatieve en creatieve methoden opnemen in de co-creatie
Smoking initiation disproportionately affects certain population groups, including adolescents experiencing societal vulnerability. Co-creation, an innovative approach, contributes to developing tailored interventions that address smoking initiation disparities. For this study, a smoking prevention intervention was co-created with adolescents and youth workers from two youth social work organisations. This paper analyses the perspectives of participants engaged in this co-creation process. Methods Data were collected sequentially throughout the process of co-creative intervention design and involved two focus group discussions with seven adolescents each (of which six participated in both focus groups) and semi-structured interviews with five youth workers. A reflexive thematic analysis was performed. Three main themes emerged from the data, capturing the co-creation process: active involvement and engagement, creating meaning, and capacity building. These themes were influenced by specific contextual factors (i.e. the physical environment of youth social work organisations and the social context, such as group dynamics) and demonstrated dynamic interactions, rather than existing independently. This study gives insights into the collaborative dynamics and processes that emerged throughout our co-creation process, enabling us to give recommendations for future co-creation projects. Incorporating innovative and creative methods into the co-creation process, such as the co-creation camp, appeared to be particularly impactful in fostering collaboration, trust, and a safe space for sharing opinions. Key recommendations include prioritizing inclusivity, adapting methods to participants’ needs, considering contextual influences, and ensuring the process is both enjoyable and meaningful.
Referentie
Demeester, B., Willems, S., Leta, K., Bradt, L., Lauwerier, E., & Verloigne, M. (2025). Exploring adolescent & youth worker perspectives in co-creating a smoking prevention intervention. CHILDREN AND YOUTH SERVICES REVIEW, 176. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2025.108409
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1016/j.childyouth.2025.108409
Trefwoord(en)
co-creatie, participatie, jongeren, maatschappelijk werk, ongelijkheden op het gebied van gezondheid, rookpreventie, gezondheidsbevordering, jeugdwerker, participatief actieonderzoek, socio-economische status, risico, implementatie, ongelijkheden, kinderen, school, familie, impact