Exploring Flemish Muslim children’s experiences and negotiation of offline and online group privacy.

Auteurs

De Wolf, R., Van Hove, S., & Robaeyst, B. (2021).

 PDF-versie

Abstract

In privacyonderzoek is veel aandacht besteed aan de online-privacypraktijken van adolescenten en
universiteitsjongeren. Er is minder bekend over het privacybeheer van kinderen en moslimkinderen in
het bijzonder. In deze studie hebben we aan de hand van focusgroepen en interviews een stem
gegeven aan moslimkinderen in het noordelijke Nederlandstalige gebied van België, en hoe zij
onderhandelen over informatie over hun moslimcultuur en -identiteit. De empirische studies
verduidelijken hoe verschillende privacy managementstrategieën worden gebruikt om islamgerelateerde informatie te beheren en te verbergen. In het algemeen illustreren onze resultaten hoe
moslimkinderen, naast het beheren van grenzen rond het zelf, rekening houden met de
minderheidsgroep waartoe ze behoren en met de representatie van die specifieke groep wanneer ze
informatie delen. Voortbouwend op Petronio’s theorie over het beheer van communicatieprivacy en
Cohens perspectief op privacy als kritische en speelse subjectiviteit, pleiten wij ervoor om verder te
gaan dan individueel gerichte conceptualiseringen om privacy van minderheidsgroepen te begrijpen.
In privacy research, much attention has been devoted to the online privacy practices of adolescents
and college youth. Less is known about the privacy management of children and Muslim children in
particular. In this study, we gave a voice to Muslim children in the northern Dutch-speaking region of
Belgium, and how they negotiate information about their Muslim culture and identity using focus
groups and interviews. The empirical studies clarify how different privacy management strategies are
used to manage and hide Islam-related information. Overall, our results illustrate how besides
managing boundaries around the self, Muslim children take into account the minority group they
belong to as well as the representation of that particular group when sharing information. Building
further on Petronio’s communication privacy management theory and Cohen’s perspective on privacy
as critical and playful subjectivity, we argue to move beyond individual-centric conceptualizations to
understand privacy of minority groups.

Referentie

De Wolf, R., Van Hove, S., & Robaeyst, B. (2021). Exploring Flemish Muslim children’s
experiences and negotiation of offline and online group privacy. European Journal
Of Cultural Studies, Online First.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1177/13675494211005440

Trefwoord(en)

Kindgerichtheid, kinderen, groepsprivacy, minderheidsgroepen, moslim,
privacybeheer, subjectiviteit, stemmen