Exploring pupil’s perceptions of teacher racism in their context: A case study of Turkish and Belgian vocational education pupils in a Belgian school.

Auteurs

Stevens, P.A.J. (2008). 

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel gebruikt etnografische data verzameld in een Vlaamse secundaire school om de betekenis te achterhalen die Belgische en Turkse leerlingen in het technisch en beroepsonderwijs toekennen aan racisme en discriminatie van leerkrachten, en om de variaties na te gaan tussen leerlingen in hun beschuldigingen van racisme aan leerkrachten. De onderzoekers hielden enkele maanden participerende observatie in de klassen, waarna er een semi-gestructureerd interview werd afgenomen met de volledige klas. Een symbolisch interactionistisch kader werd gebruikt om te onderzoeken hoe leerlingen het racisme van leerkrachten beoordelen en hoe de context en de interacties tussen leerlingen en leerkrachten de perceptie van racisme beïnvloeden. Drie besluiten kunnen getrokken worden uit het onderzoek. Ten eerst beschrijven leerlingen racisme als een geheel van attitudes en gedrag waarbij etnische minderheden minder voordelig worden behandeld. Ten tweede beschouwen leerlingen leerkrachten pas als racistisch wanneer ze expliciete racistische uitspraken doen over etnische minderheden. Ten derde blijken niet alle racistische leraren als slecht te worden beoordeeld, leerlingen houden ook rekening met andere eigenschappen van leraren.

 

 

Publicaties op basis van hetzelfde onderzoek

Stevens, P.A.J. (2009). Pupils’ perspectives on racism and differential treatment by teachers: on stragglers, the ill and being deviant. British Educational Research Journal, 35, (3), 413-430.

Stevens, P.A.J. & Görgöz, R. (2010). Exploring the importance of institutional contexts for the development of ethnic stereotypes: a comparison of schools in Belgium and England. Ethnic and Racial Studies, 33, (8), 1350- 1371.

Referentie

Stevens, P.A.J. (2008). Exploring pupil’s perceptions of teacher racism in their context: A case study of Turkish and Belgian vocational education pupils in a Belgian school. British Journal of Sociology of Education, 29, (2), 175-187

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

interculturaliteit, kansenongelijkheid, secundair onderwijs